MĚSÍČNÍ VZDĚLÁVACÍ TÉMATA MŠ 1
MĚSÍČNÍ VZDĚLÁVACÍ TÉMATA MŠ
Konkrétní činnosti školního vzdělávacího programu jsou podrobně rozpracovány v měsíčních vzdělávacích programech:
|
Tematické celky jsou plánovány v týdenním režimu. Časový plán je však pouze orientační.
Předpokládáme, že se budou témata flexibilně přizpůsobovat aktuální situaci a potřebám dětí. Úpravy budou reflektovat výsledky evaluační činnosti.
ZÁŘÍ
Téma: „AHOJ KAMARÁDI“
Podtémata na jednotlivé týdny:
1. Mateřská škola Vás vítá
2. Kdo jsou mí kamarádi
3. Tady jsem doma
4. Bezpečně do školky i ze školky
__________________________________________________________________________
I. třída
„ MATEŘSKÁ ŠKOLA VÁS VÍTÁ“
- „Výlet po třídě“ (seznámení se s prostředím školky, komunikačních dovedností, pojmenovávání jednotlivých místností, věcí…)
- hra: „ S radostí jde všechno lépe“ - naučit se správně používat pomůcky, porovnávání podle hmatu (hmatová krabice)
- hra: „Hádej, co se změnilo“ - určování podstatných znaků, vlastností předmětů z prostředí, určování počtu
- hra „Ach ta jména“ - poznávání kamarádů podle jména s využitím míče (činnost v kruhu)
- maňáskové představení „Proč nemůže opička do mateřské školy
- báseň „Děti z jedné školky"
- seznámení se s pravidly školky
- nácvik chůze v rytmu (využití říkadel)
- nácvik pohybové hry s jednoduchými pravidly
- modelování: „Míček přátelství“
- malba: „Kamarád míček"
- „Sluníčko“ - společná práce dětí
II. třída
„ MATEŘSKÁ ŠKOLA NÁS VÍTÁ“
- rozvoj komunikačních dovedností (sdělování zážitků z prázdnin, prohlížení fotografií)
- hra „ Na vzkazy"
- hra „ Hádej, co se změnilo“
- hra „Tichá voda“
- určování podstatných znaků, vlastností předmětů z prostředí MŠ, poznávání podle hmatu (kouzelná krabice)
- třídění hraček podle daných kritérií ( podle barvy, tvaru,
- velikosti, materiálu), určování počtu, porovnávání více – méně, o kolik...
- orientace v prostoru i na ploše „Cesta opičky do MŠ“ – řešení labyrintu
- báseň : „Šel medvídek do školky“ – opakování
- píseň : „Září“
- činnost v kruhu - poznávání kamarádů podle jména, vnějších znaků, podávání
- hra „ Ach ta jména“ - podávání míče přátelství
- nácvik chůze s překračováním různě vysokých překážek
- nácvik chůze v rytmu ( využití říkadel )
- emotivní tanec
- maňáskové představení „Proč nemůže opička do mateřské školy“
- pokus o dramatické vyjádření „ Proč nemůže opička do mateřské školy“
- kresba: „Hračka, která se mi nejvíc líbí“, MD - vybarvování obrysů hraček
- malba: „Veselý míček
- modelování: „Míček přátelství"
I. třída
„KDO JSOU MÍ KAMARÁDI?“
- hra „Medvídek“ – naučit děti dělit se s ostatními
- výroba malých medvídků, společného velkého medvěda
- hra „Ach ta jména“ – zaměřená na zapamatování si jmen svých kamarádů, využití jmenovek dětí
- běh za kamarádem se změnami směru, zdolávání mírně vyvýšeného terénu
- „Co našel medvídek?“ – určování názvů hraček
- „Míček pro kamaráda“ – mačkání různých formátů papírů
- „Hvězdná poselství“ – upevňování návyků správného chování
- „Můj kamarád“ – pokus o zachycení portrétu
- Rytmizace známých jednoduchých říkadel
- „Ježek“ – pohybová hra se zpěvem
- báseň „Kamarádi“
- píseň „Kamarád“ + pohybové vyjádření
II. třída
„KDO JSOU MÍ KAMARÁDI?“
- hra „Na listonoše“ – poznávání svého jména i jmen svých kamarádů
- hmatová hra „Kdo jsi?“ – poznávání kamarádů podle hmatu
- kutálení míčem – dozvíme se něco o ostatních
- poslech příběhu „Kouzelná obálka“
- „Každý z nás je jiný, a to je prima“ – porovnávání odlišností mezi dětmi
- běh za vedoucím dítětem se změnami směru (střídání vedoucího dítěte)
- rozhovor na téma „Kde bydlím?“
- skládání domečku z papíru
- sluchová hra „Poznáš mě“
- „Můj kamarád“ – kresba pastelkou (pokus o zachycení portrétu)
- určování nálady podle mimiky – práce s obrázky obličejů, napodobování
- „Pečeme koláčky pro kamarády“ – práce s plastelínou
- nácvik básně a písně k danému tématu
- „Nepořádný Honzík“ – třídění, zařazování, prostorová orientace
- „Veselé obrázky“ – dokreslení očí, nosu a úst do předkreslených obličejů
I. třída
„TADY JSEM DOMA“
- „Šťastné ruce“ – podnítit děti k žádoucímu chování ve školce, k čemu všemu nám slouží ruce
- grafomotorické cvičení – „Usměvavé sluníčko“
- skládání jednoduchého domečku z barevného papíru
- „Můj domov“ – vzbudit v dětech vědomí k rodině, domovu (pracovní činnost s papírovými krabicemi)
- běh se zrychlením „Pospícháme domů“
- rozhovor na téma „Kdo se mnou bydlí“
- pozorování okolní krajiny, obce
- „Můj pokojíček“ – popis, vybavení, hračky…
- poslech pohádky „O třech prasátkách“ – rozlišení materiálů, procvičení slov opačného významu (tvrdý - měkký, horký – studený, nahoře – dole…
- určování polohy předmětů k vlastní osobě (před, za, mezi…
- „Vesnice, ve které bydlím“ – prostorové vyjádření ze stavebnic, kostek, papírových cihel…
- rozlišování zvuků, se kterými se setkáváme (zvuk klíčů, stříhání s nůžkami, přitloukání hřebíku…)
- návštěva místního muzea
- pohybová hra „Na barevné domečky“
- relaxační cvičení s hudbou
- seznámení s básní „Dům“ + pohybové vyjádření
- taneček „Postavíme dům“
II. třída
„TADY JSEM DOMA“
- promítání diapozitivů o Cholině, prohlížení fotografií z Choliny, Dubčan, Odrlic a hanáckého kalendáře
- rozhovor na téma „Kdo se mnou bydlí?“
- pozorování jednotlivých významných budov a domů v Cholině
- návštěva místního muzea
- orientační hra „Na detektivy“
- „Můj pokojíček“ – rozšiřování slovní zásoby – vybavení, hračky
- pozorování okolní krajiny při vycházce
- rozkládání slov na slabiky – využití názvů předmětů, objektů, prostředí mateřské školy, domova…
- určování polohy předmětů vzhledem ke vlastní osobě (před, za mezi, nahoře, dole…)
- kolorovaná kresba „Naše školka“
- „Vesnice, ve které bydlím“ – prostorové vyjádření ze stavebnic, krabic, kostek
- práce s příběhem „Největší poklad“
- „Můj domov“ skládání domečku z papíru
- dramatizace pohádky „Boudo, budko“
- básně, písně a říkadla k danému tématu
- pohybová hra „Na barevné domečky“ zaměřená na orientaci v prostoru a na procvičení barev
- „Naše školka“ – tvořivá skupinová práce
- „Kočičí úkoly“ – rozhovor, jak to u nás doma vypadá, co kdo dělá, jak a s čím pomáháme rodičům
- zpěv písní s využitím orffových nástrojů – vyťukávání daného rytmu
I. třída
„BEZPEČNĚ ZE ŠKOLKY I DO ŠKOLKY“
- „Doprava“ – práce s didaktickým materiálem, prohlížení obrázků, knih s dopravou
- poslech příběhu „Smutný dědeček Holoušek“
- práce s magnetofonovou nahrávkou – poznávání dopravních prostředků podle zvuku
- pohybová hra „Na barevná auta“ + využití oblečků s dopravními prostředky
- „Semafor“ – tvořivá hra s barevnými papíry
- grafomotorické cvičení – kola k autům
- seznámení s básní „Semafor“, „Auto“
- pohybové hry zaměřené na procvičení barev „Barevná parkoviště“ – procvičení základních barev
- „Umíme se správně chovat?“ – práce s obrázky
- taneček „Kolo“
- pohybové hra s hudbou a kruhy „Řídíme auto“
- „Cesta do školky“ – zdolávání jednoduchých překážek
- procvičování chůze, běhu za vedoucím dítětem se změnami směru
- vycházka na nádraží, na hasičskou zbrojnici
- slalom – jízda na odrážedlech, koloběžkách
- stavíme dopravu ve městě – využití stavebnic, aut a vlaků..
II. třída
„BEZPEČNĚ ZE ŠKOLKY I DO ŠKOLKY“
- hra „Na dopravu“ – druhy dopravních prostředků, dopravních značek, jejich využití
- vyhledávání a třídění dopravních prostředků, poznávání na obrázcích, rozlišování podle místa výskytu
- „Doprava“ – hra s výukovou magnetickou sadou, výchova k bezpečnému chování
- „Malý záchranáři“ – uvědomění si zodpovědnosti za vlastní chování
- poslech příběhu „Smutný dědeček Holoušek“ + rozhovor
- seznámení s některými dopravními značkami – využití pexesa
- práce s magnetofonovou nahrávkou – poznávání zvuků dopravních prostředků
- řazení obrázků podle dějové posloupnosti
- řešení labyrintů – hledání kratší, delší cesty
- nácvik básně a písně s dopravní tématikou
- „Učíme se chovat“ – práce s obrázkovým materiálem
- výroba semaforu – správná technika stříhání, lepení
- malba dopravního prostředku dle výběru
- hra „Doprava“ – zaměřená na daný signál, orientaci v prostoru a barvy + využití oblečků různých dopravních prostředků
- konstruování z různých stavebnic
- vycházka k nádraží, na hasičskou zbrojnici
ŘÍJEN
Téma: „PODZIMNÍ KRÁLOVSTVÍ“
Podtémata na jednotlivé týdny:
1. Podzim na poli
2. Na zahradě
3. V lese
4. Ptáci
I. třída
„PODZIM NA POLI“
- „Bramborování“ – seznámení se sklizní, zpracováním brambor, uskladnění, užitek pro zvířata i pro člověka
- vaření – společná příprava bramborových placek (bramboráčků)
- „Plníme pytle“ - určování více – méně, daný počet při manipulaci s bramborami
- navlékání kostiček brambor
- výtvarná práce s bramborovými tiskátky
- vytváření brambor mačkáním papíru
- rozhovor na téma „Sklizeň na poli“ – kukuřice, brambor, cukrová řepa, hrách, řepka olejná…
- seznámení s písní „Myška tanečnice“+ pohybové vyjádření
- nácvik hodu horním obloukem
- tvořivá hra s podzimními plody
- pouštění draka
- „Bílé zlato“- rozhovor na téma cukrová řepa, srovnávání s krmnou řepou, zpracování
- poznávání různých druhů cukru – vizuálně, hmatem, ochutnáváním, porovnávání chutí slané – sladké
- kukuřice - užitek, způsob sklizně, ochutnávka
- pozorování rozmanitého podzimního počasí
- připomenutí pohádky „O veliké řepě“
II. třída
„PODZIM NA POLI“
- „Bramborování“ – seznámení se sklizní, zpracováním brambor, uskladnění, užitek pro zvířata i pro člověka
- vaření – společná příprava bramborových placek (bramboráčků), bramborové polévky, hranolek….
- „Plníme pytle“ - určování více – méně, daný počet při manipulaci s bramborami
- navlékání kostiček brambor
- výtvarná práce s bramborovými tiskátky
- vytváření brambor mačkáním papíru
- rozhovor na téma „Sklizeň na poli“ – kukuřice, brambor, cukrová řepa, hrách, řepka olejná…
- seznámení s básní a písní k danému tématu
- nácvik hodu horním obloukem
- tvořivá hra s podzimními plody
- pouštění draka
- „Bílé zlato“- rozhovor na téma cukrová řepa, srovnávání s krmnou řepou, zpracování
- poznávání různých druhů cukru – vizuálně, hmatem, ochutnáváním, porovnávání chutí slané – sladké
- kukuřice - užitek, způsob sklizně, ochutnávka
- pozorování rozmanitého podzimního počasí
- vycházka kolem zahrad, polí
- „Pomocníci na poli“ – stroje, člověk, zvířata….
- dramatizace pohádky „O veliké řepě“
- „Bramborový král“ – štafetový běh
I. třída
„PODZIM NA ZAHRADĚ“
- „Čas jablíčkové vůně“ – určování názvů podzimního ovoce
- hra „Správná hospodyňka“ – orientace na ploše, práce s didaktickou pomůckou „Spižírna“
- pečení jablečného závinu
- malba jablka – zapouštění barev do mokrého podkladu
- taneček „Cib, cib, Cibulenka“
- poslech magnetofonové nahrávky „Jak mrkvičky pěstovaly štíhlou linii“
- „Trháme jablíčka“ – výstup a sestup na žebřiny
- grafomotorické cvičení – „Usměvavé jablíčko“
- rytmizace slov s využitím názvů ovoce a zeleniny
- „Plesk, plesk bum“ – hra na tělo
- „Magnetický svět smyslů“ – ochutnávání, ohmatávání různých druhů ovoce, poznávání čichem
- rozhovor na téma „Ať se nám tvářičky červenají“ – zdravá výživa, význam ovoce, a zeleniny, hygienická pravidla, rozlišování, charakteristické znaky
- seznámení s básní „Jablíčko se červená“ + pohybové vyjádření
- krájíme jablíčka – seznámení s pojmy (celý, půl, čtvrt)
- „Podzimní skřítek“ – tvořivá práce s ovocem a zeleninou
- „Jablíčko se kutálí“ – pohybové hry s míčem
II. třída
„PODZIM NA ZAHRADĚ“
- „Čas jablíčkové vůně“ – určování názvů podzimního ovoce
- hra „Správná hospodyňka“ – orientace na ploše, práce s didaktickou pomůckou „Spižírna“
- pečení jablečného závinu
- vaření jablečného kompotu
- malba jablka – zapouštění barev do mokrého podkladu
- taneček „Měla babka, čtyři jabka“
- poslech magnetofonové nahrávky „Jak mrkvičky pěstovaly štíhlou linii“
- „Trháme jablíčka“ – výstup a sestup na žebřiny
- grafomotorické cvičení – „Jablka na stromě“
- rytmizace slov s využitím názvů ovoce a zeleniny, určování hlásky na začátku slova
- „Magnetický svět smyslů“ – ochutnávání, ohmatávání různých druhů ovoce, poznávání čichem
- rozhovor na téma „Ať se nám tvářičky červenají“ – zdravá výživa, význam ovoce, a zeleniny, hygienická pravidla, rozlišování, charakteristické znaky
- uskladňování, zavařování ovoce a zeleniny, sušení…
- básně a písně k danému tématu
- „Zavařenina“ – tvořivá hra s temperou, otisky ovoce
- krájíme jablíčka – seznámení s pojmy (celý, půl, čtvrt)
- „Podzimní skřítek“ – tvořivá práce s ovocem a zeleninou
- „Jablíčko se kutálí“ – pohybové hry s míčem
I. třída
„PODZIM V LESE“
- „Začarovaný les“ – lesní zvířátka a jejich obydlí
- „Hlasy lesa“ – využití nahrávky - napodobování hlasů zvířátek, praskání větviček, šustění listí….
- pohybová hra „Na houbaře“
- čtení příběhu „O kaštanu, který spadl z větve“
- rozlišování jehličnatých a listnatých stromů – listy, jehličí, plody
- „Kaštanů plná hrst“ – porovnávání počtu
- „O perníkové chaloupce - poslech pohádky - poučení, vítězství dobra nad zlem….)
- zpěv písně „Zajíček v své jamce“ + vyjadřování pohybu podle mluveného slova
- rozhovor na téma „Lesní zvířátka se připravují na zimu“ (zásoby, delší a hustší srst, hledání a stavění pelíšků a nor k přezimování)
- „Okénko přírody“ – sledování měnící se, barevné přírody
- vycházka do lesa
- „Listnáček“ – lepení listového kluka, holčičky
- „Lístek“ – porovnávání tvarů, barvy, velikosti
- báseň „Kaštan“
- „Ježek“ – grafomotorické cvičení (dokreslování bodlinek)
II. třída
„PODZIM V LESE“
- „Začarovaný les“ – lesní zvířátka a jejich obydlí
- dramatizace pohádky „O perníkové chaloupce“
- „Hlasy lesa“ – využití nahrávky - napodobování hlasů zvířátek, praskání větviček, šustění listí….
- pohybová hra „Na houbaře“
- čtení příběhu „O kaštanu, který spadl z větve“
- rozlišování jehličnatých a listnatých stromů – listy, jehličí, plody
- „Kaštanů plná hrst“ – porovnávání počtu
- „Čáp u lišky na hostině“ - poslech pohádek a bajek (rozvíjení představivosti a fantazie, poučení, vítězství dobra nad zlem….)
- zpěv písně „Běží liška k Táboru“ + vyjadřování pohybu podle mluveného slova
- rozhovor na téma „Lesní zvířátka se připravují na zimu“ (zásoby, delší a hustší srst, hledání a stavění pelíšků a nor k přezimování)
- „Okénko přírody“ – sledování měnící se, barevné přírody
- vycházka do lesa
- tvoříme – otisky, kreslení a lepení listů
- „Lístek“ – porovnávání tvarů, barvy, velikosti
- Báseň „Kaštan“
- „Ježek“ – grafomotorické cvičení (dokreslování bodlinek)
- pohybová hra „Na ježibabu“
I. třída
„PTÁCI“
- „Komu patří peří?“ – práce s obrázky, vyhledávání v encyklopediích, časopisech
- poslech příběhu „Malá vlaštovka“
- „Černé šaty, bílá bříška“ – grafomotorika
- pohybová hra „Malý a velcí ptáci“
- výtvarné znázornění ptáčků – využití peříček, přírodnin
- „Ptačí hostina“ – ptačí potrava, určování podle čichu a chuti (lískové a vlašské ořechy, mandle, rozinky, semena- slunečnicová, dýňová, sezamová……
- „Ptačí stopy“ – kreslení stop špejlí namáčené v tuši do pilinového nebo krupicového podkladu
- nácvik běhu s doprovodnými pohyby paží
- pozorování ptáků ve volné přírodě
- „Podzimní vlaštovky“ – tvořivá práce s krepovým papírem
- nácvik básně a písně k danému tématu
- rozhovor na téma „Kdo u nás zůstává přes zimu“ – starost lidí o ptáčky v tomto období
- pohybová hra „Na kukačku“
- „Ptačí sněm“ – druhy ptáků (lesní, dravci, stěhovaví…)
- hra „Co peří umí?“ – létat, hladit, psát…
- dechové a relaxační cvičení s peřím
II. třída
„PTÁCI“
- „Ptáci táhnou na jih“ – povídání v kruhu, rozhovor nad obrázky
- „Kdo je to?“ – vyhledávání v encyklopediích
- rozdělení jednotlivých druhů ptáků podle peří – dravci, vodní ptáci, pěvci, stěhovaví
- hra „Hledám ptačího kamaráda“ – vytváření seskupení ptáků, kteří k sobě patří
- seznámení s některými přezimujícími ptáky, poznávání podle charakteristických znaků
- rozhovor na téma „Péče o ptáky“ - pomoc v zimním období, potrava, stavba budky…
- seznámení s exotickým ptactvem
- procvičování orientace v prostoru třídy i v přírodním terénu
- „Kolik?“ – určování počtu, přiřazování, tvoření skupin podle daného počtu nebo barvy
- poslech pohádky E. Petišky „Poslední vlaštovka“
- „Na shledanou ptáčci“ – pracovní list s využitím básničky
- nácvik básně, písně nebo tanečku k danému tématu
- „Ptáček“ – výtvarné zpracování s využitím různých materiálů
- využití veršů, ptačí hádanky a jazykolamy
- „Datlování“ – využití rytmu, Orffových nástrojů
- „Krmítko“ – hledání dílů, sestavování, lepení
- kontaktní hra „Píšeme dopis“ – psaní peříčkem kamarádovi na záda
- „Peří ve větru“ – dechové cvičení, relaxační činnost
- „Kde je nám nejlíp?“ -rozhovor o tom, kde je nám nejlépe, náš domov, odlétání, vracení se tažných ptáků domů
LISTOPAD
Téma: ,,CO PŘINÁŠÍŠ PODZIME?"
Podtémata na jednotlivé týdny:
1. Kaluž je kouzelné zrcadlo
2. Koho schovám pod deštník?
3. Moje tělo a zdraví
4. Hluboko na podzim
I. třída
„KALUŽ JE KOUZELNÉ ZRCADLO“
- „Podzim je skutečný čaroděj“ -pozorování změn podzimního počasí, barevnost, pozorování stromů, poznávání rozdílů mezi jehličnatými a listnatými stromy + práce s obrázky
- rozhovor na téma „Přátelství“
- „Kouzelné zrcadlo“ – každý z nás je jiný, rozpoznávání pocitů, práce s kartičkami obličejů (smutný, veselý, bojácný – mimické vyjádření)
- grafomotorická cvičení „Kaluže“
- cvičení ve dvojicích, vzájemná relaxace, využití nahrávky se zvuky deště
- „Zrcadlo“ – tvořivá hra s využitím různých materiálů
- „Jak vzniká kaluž“ – vyslechnutí příběhu doplněného pohybovou hrou
- nácvik básní, písní a říkadel k danému tématu
- „Pozor kalužina“ – motivované cvičení s obručemi
- „Co všechno můžeme vidět v kaluži?“ (Kimova hra – rozvíjení zrakového vnímání, posilování pozornosti a postřehu, paměťových schopností
- výroba podzimních lampiček
- skládání papírového draka
II. třída
„KALUŽ JE KOUZELNÉ ZRCADLO“
- „Podzim je skutečný čaroděj“- pozorování změn podzimního počasí, barevnost, pozorování stromů, poznávání rozdílů mezi jehličnatými a listnatými stromy + práce s obrázkovým materiálem
- rozhovor na téma „Přátelství“
- „Kouzelné zrcadlo“ – každý z nás je jiný, rozpoznávání pocitů, práce s kartičkami obličejů (smutný, veselý, bojácný – mimické vyjádření)
- pokus o vymodelování svého kamaráda
- „Zrcadlo v pohádce“ (Sněhurka a sedm trpaslíků) – dobro, zlo, pýcha, ponaučení
- cvičení ve dvojicích, vzájemná relaxace, využití nahrávky se zvuky deště
- „Kaluž je kouzelné zrcadlo“ zapouštění barev do mokrého podkladu
- „Jak vzniká kaluž“ – vyslechnutí příběhu doplněného pohybovou hrou
- nácvik básní, písní a říkadel k danému tématu
- „Pozor kalužina“ – motivované cvičení s obručemi
- „Co všechno můžeme vidět v kaluži?“ (Kimova hra – rozvíjení zrakového vnímání, posilování pozornosti a postřehu, paměťových schopností
- výroba podzimních lampiček
- skládání papírového draka
- grafomotorická cvičení „Kaluže“
I. třída
„KOHO SCHOVÁM POD DEŠTNÍK?“
- rozhovor na téma „Podzimní počasí“ + práce s knihou a obrázky
- hra s deštníky „Pojď, já tě schovám“
- seznámení s písní „Dešťové kapičky“ + pohybové vyjádření
- práce s magnetofonovou nahrávkou „Zvuky přírody“– vítr, déšť
- taneční vyjádření skladby „Akáty šumí, když padá déšť“
- „Prší“ – motivované cvičení s deštníkem
- hra na tělo – znázornění kapek deště, které padají na zem (vytleskávání, pleskání, dupání…)
- „Jdeme si koupit nový deštník“ – přiřazování, vyhledávání, určování větší- menší + procvičování barev
- kresba sebe a svého nejbližšího pod jedním deštníkem
- rozhovor na téma „Jak vzniká déšť“ – práce s knihou
- logopedická chvilka s knihou - Brousek pro tvůj jazýček
- pokusy s vodou
- grafomotorická cvičení „Kapky deště“
- Poslech pohádky „O pejskovi a kočičce, jak si myli podlahu“ (proměnlivé počasí)
- hudební doprovod k známým lidovým písním „Prší, prší“…
- sběr barevných listů – srovnávání tvarů, rozmanitosti barev, velikosti….
- tvořivé hry z přírodnin a listí
II. třída
„KOHO SCHOVÁM POD DEŠTNÍK?“
- rozhovor na téma „Podzimní počasí“ + práce s knihou a obrázky
- hra s deštníky „Pojď, já tě schovám“
- „Deštník“ – výtvarná hra
- práce s magnetofonovou nahrávkou „Zvuky přírody“– vítr, déšť
- taneční vyjádření skladby „Akáty šumí, když padá déšť“
- „Prší“ – motivované cvičení s deštníkem
- hra na tělo – znázornění kapek deště, které padají na zem (vytleskávání, pleskání, dupání…)
- nácvik básní, písní a říkadel k danému tématu
- „Jdeme si koupit nový deštník“ – přiřazování, určování více, méně, stejně + procvičování barev
- kresba sebe a svého nejbližšího pod jedním deštníkem
- rozhovor na téma „Jak vzniká déšť“ – význam vody v přírodě, podzemní vody, deštné pralesy….
- logopedická chvilka s knihou - Brousek pro tvůj jazýček
- pokusy s vodou
- grafomotorická cvičení „Kapky deště“
- „Co umí silný vítr“ – vichřice, tornádo…
- Poslech pohádky „O pejskovi a kočičce, jak si myli podlahu“ (proměnlivé počasí)
- hudební doprovod k známým lidovým písním „Prší, prší“…
- sběr barevných listů – srovnávání tvarů rozmanitosti barev
I. třída
„MOJE TĚLO A ZDRAVÍ“
- „Co umí naše tělo?“ – poznávání lidského těla, jeho částí formou zábavných her
- námětová hra „Na lékaře“ – rozvíjení komunikativních dovedností
- „Kdo to zkusí jako já?“ – sestavování obrysů, skládání siluety z plast. Víček, knoflíků…
- „Lidské tělo“ – hry s magnetickou skládankou
- pohybová hra „Baba rýma“ – procvičování orientace v prostoru, postřehu
- „Co by se stalo, kdyby?“ – posilování zájmu o svoji bezpečnost, nebezpečí úrazu
- hry s geometrickými tvary - co je kulaté, špičaté, hranaté
- „Děravý zoubek“ – hygienické návyky, péče o své zdraví, zdravá strava…
- maňásková scénka „Pepíček se bojí paní doktorky“ – význam hygieny pro zdraví
- pokus o výtvarné vyjádření lidské postavy z modelíny
- „Hlava, ramena, kolena, palce“ – vyhledávání jednotlivých částí s rytmem písně
- pokus o výtvarné zachycení postavy
- hmatová hra „Co je to?“ – věci denní potřeby zaměřené na hygienu
- grafomotorická cvičení – výzdoba noční košilky podle pohádky „O pyšné noční košilce
- „Lidské orgány“ – práce s encyklopedií
- provlékání šňůrky destičkou s otvory – zdobíme kapesník
II. třída
„MOJE TĚLO A ZDRAVÍ“
- „Co umí naše tělo?“ – poznávání lidského těla, jeho částí…
- rozhovor na téma "Postižení lidé mezi námi" - pochopení, tolerance, pomoc
- hry s vlastním tělem - vlevo, vpravo, před, za...
- "Co není vidět" - seznámení s vnitřními orgány těla + vyhledávání v encyklopediích
- „Kdo je to?“ – sestavování obrysů, skládání siluety z plastových víček
- pokus o výtvarné vyjádření lidské postavy z modelíny
- námětová hra „Na lékaře“ – rozvoj komunikativních dovedností
- poznávání těla pomocí říkadel
- grafomotorická cvičení – výzdoba noční košilky na základě pohádky „O pyšné noční košilce“
- pokus o výtvarné zachycení postavy
- „Kouzelné znamení“ – procvičování chůze za vedoucím dítětem se změnami směru ( za kterou rukou se otáčím)
- „Magnetická postava“ – osvojování si poznatků o těle a svém zdraví
- „Co by se stalo, kdyby?“ – posilování zájmu o svoji bezpečnost, na nebezpečí úrazu…
- hry s geometrickými tvary- co je kulaté, špičaté, hranaté..
- „Děravý zoubek“ – vytváření povědomí o svoje zdraví a významu každodenní hygieny
- básně, písně a říkadla k danému tématu
- hry s věcmi denní potřeby se zaměřením na hygienu
- „Lidské tělo“ - práce s didaktickou pomůckou – určování jednotlivých orgánů
- rozhovor na téma „Orgány“ – kde se nacházejí, k čemu nám slouží….
- zdravotní cvičení s relaxační hudbou
- štafetový běh v družstvech
I. třída
„HLUBOKO NA PODZIM“
- rozhovor na téma „Mikuláš, anděl a čert“
- pohybová hra „Na čertíky“ – orientace na ploše
- seznámení s tradicí, s postavou sv. Mikuláše,
- četba z knihy „České Vánoce“ – J. Lada
- poslech vyprávění J. Lady „Byl u nás Mikuláš“
- pohybové vyjádření podle hudby „Čertí rej“
- grafomotorická cvičení „ Čertí chlupy“
- výtvarné činnosti – výroba čertíků a andílků
- výroba adventního věnce
- nácvik písní a básní k danému tématu
- práce s písní „Čerte, čerte, čertíku“ – v různých rytmech, dynamice, s pohybem
- „Výpravy do ticha“- vnímání ticha, naslouchání + relaxační hudba
- poslech příběhu z CD „Zlobivý Péťa v pekle“
- práce s daným příběhem – dobro, zlo, náprava…
- pohybové ztvárnění daného příběhu
- divadelní představení „Čertíček“
- nácvik hodu horním obloukem (uhlíkem)
- pečení a zdobení perníčků
II. třída
„HLUBOKO NA PODZIM“
- poslech povídky „Čertí hrátky“
- rozhovor na téma „Mikuláš“
- seznámení s tradicí, s postavou sv. Mikuláše,
- četba z knihy „České Vánoce“ – J. Lada
- poslech vyprávění J. Lady „Byl u nás Mikuláš“
- pohybové vyjádření podle hudby „Čertí rej“
- grafomotorická cvičení „Čertí chlupy“
- sledování filmu „Až přijde Mikuláš“
- výtvarné činnosti – výroba čertíků a andílků
- výroba adventního věnce
- nácvik písní a básní k danému tématu
- práce s písní „Meluzína“ – v různých rytmech, dynamice, s pohybem
- „Výpravy do ticha“- vnímání ticha, naslouchání, rozvoj fantazie
- poslech příběhu z CD „Zlobivý Péťa v pekle“
- práce s daným příběhem – dobro, zlo, náprava….
- pohybové ztvárnění daného příběhu
- divadelní představení „Čertík Bertík“
- nácvik hodu horním obloukem (uhlíkem)
- pohybové hry zaměřené na daný signál
- výroba čertích řetězů
- společná výzdoba třídy
- „Andělská cesta“ – překážková dráha
- pečení a zdobení perníčků
PROSINEC
Téma: „ČAS TAJEMNÉHO OČEKÁVÁNÍ“
Podtémata na jednotlivé týdny:
1. Štědrý Mikuláš
2. Přijel k nám bílý kůň
3. Biblický příběh
I. třída
„ŠTĚDRÝ MIKULÁŠ“
- „ Kdo k sobě patří?“– hledání kamaráda se stejně barevnou polovinou srdce
- seznámení se s legendou „O Svaté Kateřině“
- poslech pohádky „O třech přadlenách“
- „Mikuláš přichází“ – překážková dráha
- poslech českých lidových písní „To je zlaté posvícení“….
- „Malá opuštěná hvězdička“ – poslech příběhu o samotě
- grafomotorická cvičení „Čertí rohy“
- „Kdo je to Mikuláš?“ – seznámení s tradicí, s postavou sv. Mikuláše
- četba knihy „České Vánoce“ – J. Lada
- výroba Mikuláše, anděla a čerta
- nácvik básní a písní k danému tématu
- legenda „O Svatém Ondřejovi“ – zvyky, pověry a kouzla
- výroba adventního kalendáře
- mikulášská nadílka
- vyjádření pocitů, představ čerta, anděla a Mikuláše
- přiřazování perníčků ke stejným formičkám
- hledání stejných čertíků, přiřazování
II. třída
„ŠTĚDRÝ MIKULÁŠ“
- rozhovor na téma „Mikuláš je za dveřmi“ seznámení s tradicí, postavou sv. Mikuláše
- četba z knihy „České Vánoce“
- vyjádření pocitů, představ čerta, anděla a Mikuláše
- rozhovor „Jak se pozná, že je člověk hodný, zlý“- chování některých lidí, vyjádření slovy, mimikou, pantomimou
- legenda „O svaté Kateřině“ – zvyky, pranostiky
- poslech pohádky „O třech přadlenách“ – charakteristika jednotlivých postav, dobro, zlo…
- rozhovor na téma „Advent“
- legenda „O svatém Ondřejovi“ – tradice, zvyky, kouzla
- nácvik básní a písní k danému tématu
- hledání správné cesty k andílkovi
- „Výprava do ticha“ – vnímání ticha, naslouchání, rozvoj fantazie
- výroba adventního věnce a kalendáře
- společná výzdoba třídy a šatny
- „Čertí rej“ nácvik pohybových improvizací
- výroba čertíků, andílků a Mikulášů
- „Malá opuštění hvězdička“ – řešení problému, rozhovor mládí - stáří, srovnávání, úcta ke stáří, pomoc, ohleduplnost….
- mikulášská nadílka
- „Čerti letí“ - slalom mezi kužely
- dramatizace pohádky „Zlobivý Péťa v pekle“ + pohybové vyjádření
I. třída
„PŘIJEL K NÁM BÍLÝ KŮŇ“
- rozhovor na téma „Spící strom“ – význam zimního času pro přírodu a zvířata
- zdobení stromečku pro zvířátka
- rozhovor na téma „Ptáci, kteří u nás přezimují“ – péče, potrava
- vyhledávání ptáků v knihách a encyklopediích
- doplňování potravy do krmítek
- „Vločky“ – hry s papírovými vločkami, určování první, poslední, před, za…
- nácvik básní, písní a říkadel
- „Adventní čas“ – připomenutí adventních nedělí, význam, zvyky, tradice…
- relaxační chvilky s hudbou
- rozhovor o proměnách přírody, pozorování při pobytu venku
- společná vánoční výzdoba třídy
- poslech pohádky „O dvanácti měsíčkách“ – dobro, zlo, ponaučení, charakteristika hlavních postav…
- pečení vánočního cukroví
- čtení pohádek se zimní tématikou – J. Lada, E. Petiška
- „Zimní snění“ - tvořivá práce s inkoustem, tuší
- „Teplo, teplo, teplíčko“ – dechové cvičení s vatovou kuličkou
- grafomotorická cvičení „Vánoce se blíží“
- pohybové hry zaměřené na přesnost, obratnost
- „Válíme koule na sněhuláka“ - cval stranou při cvičení proudem
II. třída
„PŘIJEL K NÁM BÍLÝ KŮŇ“
- seznámení s lidovými tradicemi prosincových dnů – sv. Lucie
- pohybová hra „Na mráz“ – rychlý běh, orientace v prostoru
- „Spící strom“ – kresba, malba stromu bez listí
- „Válíme koule na sněhuláka“ - cval stranou při cvičení proudem
- zdobení stromečku pro zvířátka
- vystřihování papírových vloček
- rozhovor na téma „Ptáci, kteří u nás přezimují“ – péče, potrava
- vyhledávání ptáků v knihách a encyklopediích
- doplňování potravy do krmítek
- „Vločky“ – hry s papírovými vločkami, určování první, poslední, více, méně, o kolik
- nácvik básní, písní a říkadel k danému tématu
- práce s obrázkovým materiálem, vyhledávání obrázků se zimní tématikou, zima očima malířů
- „Adventní čas“ – připomenutí adventních nedělí, význam, zvyky, tradice…
- relaxační chvilky s hudbou
- rozhovor o proměnách přírody, pozorování při pobytu venku
- společná vánoční výzdoba třídy
- dramatizace pohádky „O dvanácti měsíčkách“ – dobro, zlo, ponaučení, charakteristika hlavních postav…
- pečení vánočního cukroví
- „Zimní snění“ - tvořivá práce s inkoustem
- „Teplo, teplo, teplíčko“ – dechové cvičení s vatovou kuličkou
- grafomotorická cvičení s vločkou
- rozhovor na téma „Spící strom“- význam zimního času pro přírodu, zvířata
I. + II. třída
„BIBLICKÝ PŘÍBĚH“
- „Vánoční příběh“ – umět vyjádřit radost z obdarování blízkých
- „Adventní čas“ – zapalování svíček na adventním věnci, rozdávání dárečků a plnění úkolů z adventního kalendáře
- zdobení vánočního stromečku, třídy
- poslech koled a jejich nácvik, rytmizace na orffové nástroje
- nácvik básní a říkadel k danému tématu
- seznámení s vánočními tradicemi, zvyky (krájení jablíček, pouštění ořechových skořápek)
- poslech příběhu „O tom, že naše sobectví může zapříčinit strádání druhých“ - diskuze o sobectví, zášti ve srovnání s láskou, něhou, obdarováním
- výroba vánočních přáníček, roznášení po vesnici
- návštěva základní školy, školní jídelny předání přáníček, perníčků
- „Biblický příběh“ – pochopení významu Vánoc
- „Putování Marie a Josefa do Betléma“ – překážková dráha
- hra „Příběh pasáčků“ – hledání oveček
- „Hledání cesty k Ježíškovi“ – orientace v prostoru pomocí hvězd
- společné zdobení vánočních stromečků
- „Vánoční nadílka zvířátkům“ – vycházka k blízkým krmelcům, nadělování dobrot…
- pohybové hry zaměřené na ohleduplnost, pomoc jeden druhému
- výroba vánočních svícnů
- čtení pohádek, příběhů s vánoční tématikou
- VÁNOČNÍ NADÍLKA + hraní s novými hračkami
LEDEN
Téma: „PANÍ ZIMA JEDE“
Podtémata na jednotlivé týdny:
1. Tři králové
2. Pod bílou peřinou
3. Zimní hry a sporty
4. Zvířátka v zimě
5. Spící strom
I.+II. třída
,,TŘI KRÁLOVÉ“
- ,,Tři králové“ - seznámení s tradicí prostřednictvím prožitkového učení
- ,,My tři králové“ - poslech a nácvik písně (využití orff. nástrojů)
- výroba královské koruny
- ,,Jakou může mít král náladu?“ – pantomimické znázornění (smutný, veselý, pyšný, moudrý, zamračený)
- ,,Cesta k Ježíškovi“ – získávání povědomí o velikosti naší Země
- ,,Putování“ – překážková dráha + relaxace s využitím letící komety
- ,,Labyrint“ – hledání správné cesty
- vykreslování omalovánky k danému tématu
- ,,Kašpar, Melichar a Baltazar“ – rozhovor zaměřený na získávání vědomostí o tom, že lidé mluví různými jazyky, mají různou barvu pleti, významu jejich putování….
- vyhledávání správného písmene v pracovním listu
- rozloučení s vánočním stromečkem a vánoční výzdobo
I. třída
,,POD BÍLOU PEŘINOU“
- ,,Povídání se sněhulákem“ – rozhovor o typických znacích zimy, počasí, vhodném oblečení
- ,,Nemám kabát, ani fráček, říkají mi sněhuláček“ – malování sněhuláka s využitím různých technik
- ,,Sněhové koule“ – mačkání bílých papírů
- chůze po ledových krách (velké kostky), procházka sněhovou vánicí (roztočené lano)
- ,,Stavíme sněhuláka“ – pohybová hra zaměřená na daný signál, rychlou reakci
- řazení vloček podle velikosti, počítání
- relaxační cvičení s hudbou
- pokusy s vodou, sněhem
- modelování sněhuláka
- nácvik básní a písní k danému tématu
- ,,Zima“ – práce s encyklopedií (jak vzniká sníh…)
- rozhovor na téma ,,Nemoci v zimě a jak se chránit“ – prevence, příznaky, léčba, správné oblékání, otužování
- sledování ptačích krmítek, sypání potravy
- vycházka do lesa, nadělování zvířátkům
II. třída
,,POD BÍLOU PEŘINOU“
- ,,Zima“ – atmosférické jevy, změny v přírodě, zvířata, ochrana před mrazem, sled zimních měsíců
- smyslová hra ,,Výprava do ticha“ – tichá příroda, studený sníh a led, různé skupenství vody – pokusy (studené, vlhké, suché, teplé)
- výroba zimní koláže
- ,,Zasněžené domy“ – překládání papíru
- nácvik básní a písní k danému tématu
- ,,Vánice“ – motivované cvičení
- ,,Šimon stůně“ – rozhovor o nemocech v zimě, jejich prevenci, příznacích, léčbě…
- ,,Hrajeme si“ – společné závody v oblékání
- ,,Co vidíme zamrzlým okénkem“ – rozšiřování slovní zásoby, určování hlásky na začátku a na konci slova
- pohybová hra ,,Na mrazíky“
- vystřihování vloček z bílých papírů
- ,,Sněží“ – řazení, počítání, určování více – méně, nejmenší….
- ,,Sněhové nápady“ – vyhledávání v encyklopediích
- ,,Povídej mi, co se stalo“ – logopedie a grafomotorika hrou, sestavení příběhů z pomíchaných obrázků
- ztvárnění zimní krajiny
- dramatizace pohádky ,,O dvanácti měsíčkách“
- ,,Sníh ti spadl na…“ – pohybové aktivity ve dvojicích
- modelování sněhuláků
- rozhovor na téma ,,Jak pomáháme zvířátkům a ptáčkům v zimě“
- ,,Cesta za pohádkou“ – překážková dráha
I. třída
,,ZIMNÍ HRY A SPORTY“
- poslech příběhu ,,První bruslení“ – práce s textem, upozornění na nebezpečí zimních sportů, správné ochranné pomůcky…
- seznámení s typickými zimními sporty pomocí didaktických pomůcek, obrázkového materiálu
- ,,Krasobruslaři“ – spojení hudby s pohybem, využití mikrotenových sáčků
- hod polystyrenovou koulí do koše – procvičení hodu horním a dolním obloukem
- ,,Lyžování“ – chůze mezi překážkami, chůze bokem, pérování v kolenou
- rozhovor na téma ,,Zimní hry a sporty“ – správné oblečení, ochranné pomůcky, vytváření návyků zdravého životního stylu
- zdravotní cvičení – správné dýchání, držení těla…
- nácvik básní, písní a říkadel k danému tématu
- ,,Hledání ztracené lyže“ – procvičení správné orientace v přírodním terénu
- ,,Jak se obléknout“ – hry s magnetickou skládankou
- ,,Zimní hrátky“ – logopedické a grafomotorické cvičení
- zimní tvoření s využitím různých materiálů a technik
- sáňkování, bobování, koulování při pobytu venku (dle podmínek)
- rozhovor na téma ,,Zimní příroda“ – vytváření představy o zimní přírodě, vegetativním klidu, o pomoci člověka ptákům a zvířatům přežít zimu
II. třída
,,ZIMNÍ HRY A SPORTY“
- ,,Zimní hry a sporty v MŠ“ – olympiáda v MŠ, význam olympijských kruhů, jaký světadíl jim podle barvy přiřadíme
- výroba olympijské vlajky
- poslech příběhu ,,Jirka na ledě“ – práce s textem, nástrahy, nebezpečí, ponaučení, správné oblečení a pomůcky
- pantomimické vyjádření zimních sportů
- sáňkování, bobování, koulování při pobytu venku (dle podmínek)
- cvičení zrakové diferenciace – vyhledávání totožných vzorů (pracovní list)
- i nadále vytvářet představu o zimní přírodě
- nácvik básní, písní a říkadel se zimní tématikou
- ,,Sportujeme v zimě“ – kresba lidské postavy, i v pohybu
- ,,Jak to bylo dříve?“ – práce s ilustracemi J. Lady – popis obrázků, srovnávání, oblečení, vybavení na sporty v dobách minulých a současných
- ,,Sáňkaři“ – počítání, určování, kde je více – méně, stejně
- ,,Co má sportovec na sobě?“ – rozvíjení slovní zásoby při popisu, práce s obrázky
- ,,Hod sněhovou koulí“ – procvičení hodu dolním a horním obloukem
- pohybové hry zaměřené na rychlou reakci a orientaci v prostoru
- zdravotní cvičení + relaxace s hudbou
- rozhovor na téma ,,Zimní příroda“ – vytváření představy o zimní přírodě, vegetativním klidu, o pomoci člověka ptákům a zvířatům přežít zimu
I. třída
,,ZVÍŘÁTKA V ZIMĚ“
- ,,Spící medvídek“ – rozhovor o způsobu života volně žijících zvířat v zimě, poznávání na obrázcích
- ,,Na spící medvídky“ – pohybová hra
- sledování diafilmu ,,Zajíčkova chaloupka“ + dramatizace
- ,,Jaké sny mají zimní spáči?“ – relaxační cvičení s medvídkem Míšou (zapojení fantazie a představivosti)
- rozhovor na téma ,,Zvířátka v zimě“ – zimní spánek, srst, zimní brlohy, zásoby, zimní spáči…
- motivované cvičení s veverkou Čiperkou – skoky snožmo, skákání přes překážky, slalom mezi kužely
- nácvik básní, písní a říkadel spojených s hrou na tělo
- procvičování správné výslovnosti s knihou ,,Brousek pro tvůj jazýček“
- ,,Komu patří stopa“ – pracovní list
- tvořivá hra ,,Stopy ve sněhu“ - otisky pomocí modré barvy
- ,,Ahoj sýkorko“ – ukázka obrázků přezimujících ptáků
- výroba papírového krmítka pro ptáčky
- sluchové hry – využití publikace ,,Velká kniha zvuků“
- ,,Ptačí budka“ – sledování a doplňování potravy do ptačí budky v MŠ (význam, pomoc…)
- pantomimické vyjádření zvířátek
- čtení z knihy ,,Veverka v lese“
II. třída
,,ZVÍŘÁTKA V ZIMĚ“
- určování názvů volně žijících zvířat, poznávání na obrázcích
- práce s knihou, encyklopedií – vyhledávání, třídění, zařazování
- ,,Sledování diafilmu ,,Zajíčkova chaloupka“
- Hra ,,Na datla“ – určování počtu slabik, určování hlásek na začátku a na konci slova, rytmizace, melodizace
- dramatizace pohádky ,,Zajíčkova chaloupka“
- hledání rozdílů mezi obrázky, skládání puzzle lesních zvířat
- vyhledávání obrázků volně žijících zvířat v dětských časopisech (vystřihování, nalepování, dokreslování)
- sestavování krmelců a krmítek z různých materiálů, stavebnic
- pohádka ,,Tři medvědi“ – práce s textem, srovnávání předmětů podle velikosti, třídění, řazení, počítání
- modelování zvířátek a ptáků
- nácvik básní a písní k danému tématu
- ,,Zatoulaný medvídek“ – cvičení orientace v prostoru i na ploše
- ,,Co se zdá zimním spáčům?“ – malba
- ,,Zimní snění“ – relaxace s poslechem skladby A. Vivaldiho (Čtvero ročních období)
- práce s tematickým blokem ,,Ahoj sýkorko“ – prohlubování vztahu k přírodě, vnímání přírodních cyklů, vytváření nových poznatků o ptácích, skupinová spolupráce, respektování a dodržování pravidel, rozvíjení grafomotorických dovedností
- rozvíjet pozorovací schopnosti, aktivně se zapojovat do péče o ptactvo a zvěř v zimě
- emocionální hra ,,Záchranný řetěz“
- ,,Les v zimě“ – pozorování stop ve sněhu, přiřazování
I. třída
,,SPÍCÍ STROM“
- poslech pohádky ,, Stromeček v lese“
- dramatizace pohádky ,,Stromeček v lese“
- vytvářet povědomí o významu stromů v přírodě (pozorování stromů, přírody)
- seznámení se jmény stromů, pozorování tvaru kmenů, koruny stromů, větví (silné, slabé) + hmatové hry
- určování rozdílů mezi jehličnatým a listnatým stromem, keřem a stromem…
- ,,Stromy“ – motivované cvičení
- vytváření skupin šišek, oříšků – počítání, určování, řazení více – méně, stejně…
- konstruování v prostoru herny s využitím stavebnice Les
- nácvik básní, písní a říkadel
- melodizace známého říkadla ,,Sedí liška pod dubem“
- ,,Řežu, řežu dříví“ – procvičování mluvidel a správné výslovnosti
- lesní hádanky a doplňovačky
- ,,Jehličnatý strom“ – grafomotorika
- ,,Zimní strom“ – malba
- ,,Čím bych udělal stromu radost a čím bych ho zarmoutil?“(rozhovor v komunitním kruhu s využitím obrázku veselého a smutného stromu)
- ,,Zvuky lesa“ – relaxační cvičení
- vycházka do lesa
II. třída
,,SPÍCÍ STROM“
- poslech pohádky ,,Stromeček v lese“ + následná dramatizace
- ,,Stromy a já“- poznat, že i stromy jsou živé, naučit se s nimi hezky zacházet, chránit je…
- vytvářet povědomí o významu stromů v přírodě
- ,,Rok je prima“ – hádání hádanek o přírodě
- rozhovor na téma ,,Strom“ – velikost, koruna, kůra, rozdíl mezi mladým a starým stromem, kořeny, zpracování, využití, ochrana
- určování rozdílů mezi listnatým a jehličnatým stromem, ukázka větviček, šišek
- ,,Zásoby veverky Čiperky“ – vytváření skupin kaštanů, žaludů, šišek, oříšků – určování více, méně, stejně, o kolik…
- ,,Cesta sněhové vločky nad lesem“ – hudebně pohybové činnosti, hry
- ,,Strom pod peřinou“ – kresba, malba stromu
- ,,Co potřebuje strom?“ – rozhovor, srovnání s lidskými potřebami
- ,,Co bych dělal, kdybych byl stromem?“ – určování hlásky na začátku, konci slova, rytmizace slov, sluchová analýza, syntéza
- ,,Mezi stromy“ – pohybová hra
- popis obrázku se zimní tématikou
- ,,Procházka lesem“ – motivované cvičení
- grafomotorika ,,Kolik mám roků?“ (letokruhy)
- poslech příběhů ,,Kořínka a větvičky“ + rozhovor
- vycházka do lesa
ÚNOR
Téma: ,,PLANETA ZEMĚ"
Podtémata na jednotlivé týdny:
1. Země je překrásná planeta
2. Z pohádky do pohádky
3. Masopust
4. Hádej, čím jsem?
I. třída
,,ZEMĚ JE PŘEKRÁSNÁ PLANETA“
- ,,Planeta Země“ – rozhovor, rozlišení barev, napodobování pohybu + práce s globusem
- seznámení s novými pojmy – zemská přitažlivost, vesmír, sluneční soustava (práce s replikou sluneční soustavy)
- ,,Tvoříme planetu Zemi“ – skupinová práce s využitím látek, krepového papíru, záclon, molitanových kostek…..
- ,,Kde, kdo žije“ – doplnění naší planety (využití panenek, dřevěných panáčků, zvířátek, plyšáků…)
- prohlížení encyklopedií, různých knih a atlasů
- ,,Kudy vede cesta“ – chůze po krách (bílých papírech)
- pantomimické vyjádření pohybu lachtanů, tučňáků, ledních medvědů, mrožů….
- ,,Eskymácká abeceda“ - seznámení s básní
- poslech písně ,,Grónská písnička“+ pohybové vyjádření
- ,,Návštěva u Eskymáka“ – stavba iglú, ochutnávka rybí pomazánky
- stavění iglú z kostek cukru
- ,,Chumelenice“ – grafomotorická cvičení
- ,,Nastydlý rampouch“ – správná výslovnost, rytmizace
- ,,Lov“ – chytání magnetických a dřevěných rybiček na udici
- ,,Jak si hrají tučňáci“ – práce s magnetofonovou nahrávkou
- empatická hra ,,Přes řeku“
II. třída
,,ZEMĚ JE PŘEKRÁSNÁ PLANETA“
- ,,Planeta Země“ – rozhovor, využití globusu, mapy, zeměpisného atlasu, různých knih a encyklopedií
- upevňování nových pojmů – zemská přitažlivost, vesmír, sluneční soustava, pevnina, příliv, odliv…
- ,,Vločka“ – práce s PL, vymalovávání mandaly
- tvořivé hry s využitím mozaikové techniky, látek…
- ,,Iglú“ – stavba z kostkového cukru doplněná vatou a bílými čtvrtkami různých tvarů a velikostí ( upevňování geometrických tvarů)
- ,,Rybářská výprava“ – dramatická hra s využitím celé skupiny
- nácvik básní, písní a popěvků k danému tématu
- ,,Hledáme drahokamy“ – hádání, pod kterým kelímkem se nachází a jaká barva
- procvičení pojmů více, méně, stejně, o kolik více – využití sněhových koulí, vloček
- ,,Přechod přes ledové kry“ – empatická hra
- ,,Hrajeme na rampouchy“ – pohybová hra s využitím plastových lahví naplněných vodou
- ,,Jak asi mluví Eskymáci“ – jazykolamy
- ,,Ledový zámek“ – cvičení orientace, sledování cesty z jednoho místa na druhé místo
- ,,Eskymácký kožich“ – grafomotorická cvičení
- hádanky a doplňovačky k danému tématu
- ,,Grónská Země“ – rozhovor o způsobu života za polárním kruhem, poslech písně, práce s mapou, globusem, replikou sluneční soustavy, (porovnávání velikostí, barvy…..)
- pokusy s magnety
- ,,Eskymácká cesta“ – překážková dráha
I. třída
,,Z POHÁDKY DO POHÁDKY“
- ,,Pohádky“ - vyprávění o známých, oblíbených pohádkách, různých pohádkových bytostech
- ,,Co ukrývá pohádkový polštářek“ – hmatová hra, pojmenovávání jejich vlastností (měkké, teplé, kulaté, hladké..)
- ,,Pohádka pro sladké sny“ – čtení, poslech z CD
- ,,Hvězdy parádnice“ – mimické napodobování pohádkového příběhu
- ,,Pohádkový polštář“ – procvičení antonyma (měkký – tvrdý, velký – malý, tlustý – tenký…)
- ,,Můj pohádkový polštářek“ – dekorování polštářku srdíčky, hvězdičkami vyráženými kovovými razidly
- Improvizované hry s využitím maňásků, plošných loutek
- ,,Na koho myslím“ – hádanky
- ,,Kde bydlí“ – určování, přiřazování (jeskyně, zámek, chatrč, sluj, hrad…)
- promítání diafilmu s pohádkou dle přání dětí
- skládání obrázků s pohádkovou tématikou
- ,,Jací jsou?“ – určování charakteristických vlastností pohádkových postav
- kresba libovolné pohádkové postava
- dokreslování perníčků v pracovním listu
- seznámení s říkankou ,,O kůzlatech“ + vykreslování omalovánky
- prohlížení ilustrací v pohádkových knížkách
- ,,Za Popelkou“ – překážková dráha
II. třída
,,Z POHÁDKY DO POHÁDKY“
- ,,Pohádky“ - vyprávění o známých, oblíbených pohádkách, různých pohádkových bytostech
- ,,Co ukrývá pohádkový polštářek“ – hmatová hra, pojmenovávání jejich vlastností (měkké, teplé, kulaté, hladké..)
- ,,Pohádka pro sladké sny“ – čtení, poslech z CD
- ,,Hvězdy parádnice“ – mimické napodobování pohádkového příběhu
- ,,Pohádkový polštář“ – procvičení antonyma (měkký – tvrdý, velký – malý, tlustý – tenký…)
- ,,Můj pohádkový polštářek“ – dekorování polštářku srdíčky, hvězdičkami vyráženými kovovými razidly
- Improvizované hry s využitím maňásků, plošných loutek
- ,,Na koho myslím“ – hádanky
- ,,Kde bydlí“ – určování, přiřazování (jeskyně, zámek, chatrč, sluj, hrad…)
- promítání diafilmu s pohádkou dle přání dětí
- skládání obrázků s pohádkovou tématikou
- ,,Jací jsou?“ – určování charakteristických vlastností pohádkových postav
- kresba libovolné pohádkové postava
- dokreslování perníčků v pracovním listu
- seznámení s říkankou ,,O kůzlatech“ + vykreslování omalovánky
- prohlížení ilustrací v pohádkových knížkách
- ,,Za Popelkou“ – překážková dráha
I.+II. třída
,,MASOPUST“
- ,,Masopust“ – rozhovor o lidových tradicích a zvycích, četba
- seznámení s hudebními nástroji, poznávání podle zvuku, obrázku, práce s magnetofonovou nahrávkou
- ,,Masopustní kapela“ – představování jednotlivých hudebních nástrojů, hra na orffovy nástroje
- ,,Bude ze mě zvířátko“ – výroba masek, malba temperou, zdobení barevnými třpytkami…
- výzdoba interiéru třídy, chodby, šatny, příprava na karneval
- ,,Každá maska má svůj vějíř“ – překládání barevných papírů do harmoniky (II. Třída)
- ,,Šašek žongluje“ – grafomotorická cvičení
- nácvik tanečních kroků v rytmu hudby
- pohybové hry s šaškem Vaškem
- seznámení s básní k danému tématu
- ,,Veselý šašek“ – nácvik kotoulu (I. třída), nácvik kotoulu z podřepu a ze stoje (II. třída)
- příprava pohoštění na karneval
- ,,Maškarní ples v mateřské školce“ – poslech příběhu před spaním
- ,,Karneval“ – dopoledne plné her, soutěží, představování masek, tance, ochutnávání dobrot + diskotéka
I. třída
,,HÁDEJ, ČÍM JSEM?“
- ,,Povolání“ – umět pojmenovat a charakterizovat některá povolání , rozhovor o tom, kde pracuje maminka, tatínek
- poslech písniček o povoláních, využití obrázků
- ,,Kdo uhodne“ – hledání jednoduchých hádanek
- pantomimické znázornění některých řemesel
- ,,Řekni, kdo co dělá“ – práce s PL
- ,,Vyrábíme látku“ – tvořivá hra s tiskátky
- nácvik básní, písní, říkadel k danému tématu + rytmizace
- ,,Na kominíka“ – pohybová hra s využitím žebřiny
- ,,Zedník staví dům“ – hry s molitanovými kostkami, počítání, řazení (před, za, první, poslední…)
- ,,Kdo, co, čím?“ – práce se souborem obrázků, přiřazování
- ,,Pečeme dort“ – malování na předkreslený tvar, vystřihování, lepení, zdobení dle vlastní fantazie
- pracovní činnosti – zatloukání hřebíků, šroubování, smirkování dřeva…
- námětové hry: Na švadlenu, Na kuchaře, Na kadeřnici, Na automechanika, Na hasiče….
- cvičení s využitím žebřin, lana, švihadel, kruhů….
- podle možností zařazení exkurze na různé pracoviště (pošta, obchod, stolařství….)
II. třída
,,HÁDEJ, ČÍM JSEM?“
- rozhovor na téma ,,Kde pracují moji rodiče“ – pojmenovávání různých profesí, vyhledávání na obrázcích
- seznámení s dávno zapomenutými řemesly, s nářadím a nástroji
- (švec, kovář, tkadlec, ponocný, alchymista, mlynář…)
- Cvičení souvislého vyjadřování pomocí rozhovoru na téma ,,Čím bych jednou chtěl(a) být?“ + pokus o výtvarné zachycení
- ,,Na švadlenky“ – porovnávání kratší delší, širší, užší, větší, menší
- lidové hádanky o pracovních nástrojích
- hry ,,Kdo co dělá“ – přiřazování sloves
- pantomimické vyjádření jednotlivých povolání
- přiřazování pracovního nářadí, nástrojů k jednotlivým profesím
- třídění do podskupin (př. záchranáři, zdravotníci…)
- samostatná práce s PL – dle instrukcí
- grafomotorický záznam – uvolňovací cviky, správné držení tužky
- pracovní činnost – přišívání knoflíků, demontáž přístroje
- ,,Na listonoše“ - správně využívat svoji slovní zásobu, komunikovat s vrstevníky
- umět pojmenovat některé vlastnosti (dobré, špatné)
- rozvíjet pracovní a manipulační dovednosti
- nácvik básní, písní a říkadel k danému tématu
- exkurze: návštěva obchodu, pošty, stolárny…..
BŘEZEN
Téma: ,,JAK SE RODÍ JARO"
Podtémata na jednotlivé týdny:
1. Když jaro ťuká
2.Co potřebují rostliny k růstu
3. Kniha je studnice moudrosti
4. Svátky jara
I. třída
„KDYŽ JARO ŤUKÁ“
- rozhovor „Jak přichází jaro“ – rozvoj souvislého vyjadřování, využití obrázků, knih, encyklopedií, určování charakteristických znaků jara
- „Jarní slunce“ – tvořivá hra s využitím různých materiálů
- hádanky k danému tématu
- „Rašení jara“ - rozvoj pohybových schopností s využitím nahrávky
- „Včelko zabzuč“ – sluchová hra
- umět vyjádřit říkadlo pohybem, napodobit žábu, čápa, včelku…
- „Motýlek“ – upevňování barevné představy s počítáním
- cvičení s názvem „Pozdrav slunci“
- „Začalo nám pršet“ – grafomotorická cvičení
- „Příroda se probouzí“ - objevování znaků probouzející se přírody, nový život na větvičkách, v trávě
- „Barvy v přírodě“- procvičování barev, přiřazování, vyhledávání + míchání barev
- nácvik básní, písní a říkadel k danému tématu
- „Přišlo jaro“ – četba z knihy Broučci
- zpěv písní s doprovodem na triangl a zvonkohru
- objevování prvních jarních květin, proč je netrháme, jak o ně pečujeme
- Seznamování s jarními pracemi na poli, zahradě (příprava půdy pro setí, typické nářadí, rozlišování semínek podle vzhledu)
II. třída
„KDYŽ JARO ŤUKÁ“
- charakteristika daného ročního období, lidové pranostiky, znaky probouzejícího se jara
- rozkvetlá větvička, rozkvetlý strom – malba
- objevování znaků probouzející se přírody, nový život na větvičkách v trávě
- „Jaro ve městě, na vesnici“ - popis obrázků, srovnávání…
- objevování prvních jarních květin, proč je netrháme, jak o ně pečujeme, charakteristické znaky, barva, určování názvů
- „Poslové jara“ – skládání z papíru
- nácvik básní, písní a říkadel s jarní tématikou
- „Sněženka“ – obrysy, grafomotorická cvičení
- vyhledávání zdrobnělin s jarní tématikou
- vytvářet i nadále povědomí o přírodě, jak o ni pečovat, chránit ji, poznávat
- „Jaro ve městě, na vesnici“ – popis obrázků, srovnávání, řazení
- zvládání chůze a běhu s překračováním, se změnami směru
- „Sněženka“ – protahování jednotlivých svalových oblastí, motivované cvičení
- „Rytmický řetězec“ - udržování daného rytmu
- „Barvy v přírodě – procvičování odstínů barev, rozlišení tmavých a světlých odstínů, míchání barev
- „Jaro“ – kresba, malba s využitím různých technik
- grafomotorická a logopedická cvičení
- „Včelička“ – sluchová hra
- pohybové hry zaměřené na daný signál a dodržování pravidel
- Pokus: „Proč jsou žížaly užitečné?
I. třída
„CO POTŘEBUJÍ ROSTLINY K RŮSTU“
- seznamovat se se světem rostlin a květin pomocí encyklopedií a knih
- „Sníh a sněženka“ – poslech příběhu
- „Travička roste“ – výskok a seskok z lavičky, cvičení s kruhy
- vyjádření hudby pohybem – pohybová improvizace na melodie písniček s jarním motivem
- „Jarní kytky“ – omalovánka
- „Zalévám“ – běh se zastavení na signál
- výzdoba třídy jarními květinami
- experiment – rychlení, klíčení semínek, pozorování, zalévání
- návštěva zahradnictví
- „Smutný kamarád“ – rozhovor o samotě a osamělosti
- „Kouzelné znamení“ – vyjádření vztahu jeden k druhému
- „Věneček“ – popěvek zaměřený na procvičení kytek a barev
- „Kytičko, jakou barvu máš?“ – určování barvy, přiřazování
- Seznámení s básní, písní o kytkách
- „Okénko přírody“ – pozorování měnící se přírody, ukázka v encyklopediích
- „Kytka“ – hry s magnetickou skládankou
- „Kytka roste“ – motivované cvičení s hudbou + relaxace
- „Sázíme“ – procvičení číselné řady 1.-5., prostorových vztahů
- „Na barevné domečky“ – pohybová hra
- procvičování pojmů malý - velký, tenký- tlustý, dlouhý – krátký
- výroba kytky s využitím různých technik
II. třída
„CO POTŘEBUJÍ ROSTLINY K RŮSTU“
- „Sníh a sněženka“ – poslech příběhu, zapojení dětí do dramatizace příběhu
- vytvářet představu o společenském chování na divadelním představení
- „Včelko zabzuč“ – sluchová hra
- experiment – rychlení, klíčení semínek, pozorování, zalévání
- „Co se děje v hlíně?“ – pozorování, práce s lupou, vyhledávání v knihách a encyklopediích + rozhovor
- návštěva zahradnictví
- „Smutný kamarád“ – rozhovor o samotě a osamělosti, významu kamarádství, pomoci…
- „Co potřebují rostliny k růstu“ – druhy půdy, hnojení, jak se staráme o půdu, voda, podnebí….
- nácvik básní, písní k danému tématu
- „Kytičky“ – kresba, malba s využitím různých technik a materiálů
- „Jakou barvu máš?“ – procvičení barev, odstínů barev, míchání
- „Barvy kolem nás“ - pohybové hry s barevnými kruhy
- vyhledávání rýmů a zdrobnělin od různých slov s jarní tématikou
- seznámení s prvními jarními květy
- „Trháme sněženky“ – početní představy, číselná řada, prostorové pojmy
- „Tráva roste“ – výskok na lavičku, chůze po lavičce, seskok na žíněnku ve družstvech
- vynášení Morany
- „Máme se rádi, máme rádi přírodu, kytky“ – rozhovor
I. třída
„KNIHA JE STUDNICE MOUDROSTI“
- „Kniha je můj kamarád“ – společné otáčení listu za listem, hledáme, co bude dál…
- vyhledávání a seznamování se s různými druhy knih (pohádkové knihy, poezie, slovníky, encyklopedie)
- práce s dětskou encyklopedií, vyhledávání různých zajímavých informací
- „Význam knihy v životě člověka“ - rozhovor, poslech pohádky na přání
- výstava knih, prohlížení oblíbených knih dětí
- výroba leporela překládáním, dokreslováním, dolepováním, výroba záložky do knihy s využitím různých technik
- návštěva knihovny v Cholině
- „Hrátky s knihou“ - rozlišování a seznamování s pojmy: silný, slabý, velký, malý, tenký, tlustý, široký, úzký, dlouhý, krátký..
- hádanky s pohádkou
- „Víte, co je to knihovna“ – řazení knih podle velikosti, šířky, určování vpravo-vlevo, uprostřed, vedle, u, mezi v PL
- „Zahrajme si na ilustrátory“ – kresba pohádkové postavy
- „Kniha“ – rozhovor o knize, jejím významu, jak se ke knize chováme, co vše je možné v ní najít…
- čtení pohádek k odpolednímu spánku – čtou kamarádi ze ZŠ
- dramatizace libovolné známé pohádky
- nácvik básní, písní k danému tématu
- motivované cvičení s knihou – rovná chůze s knihou na hlavě, chůze po lavičce, relaxační cvičení
- „Na kouzelníka“ - pohybová hra s procvičením barev
II. třída
„KNIHA JE STUDNICE MOUDROSTI“
- vyhledávání a seznamování se s různými druhy knih (pohádkové knihy, poezie, slovníky, encyklopedie)
- práce s encyklopedií, vyhledávání různých zajímavých informací
- „Význam knihy v životě člověka“ - rozhovor + poslech pohádky na přání
- vytvoření výstavky, prohlížení oblíbených knih dětí
- „Moje oblíbená kniha“ – rozhovor, ukázka vlastní knihy kamarádům
- návštěva knihovny Cholině
- „Naše knihovna“ – orientace na ploše (vpravo, vlevo, uprostřed, vedle, u, mezi)
- rozlišování a seznamování s pojmy: silný, slabý, velký, malý, tenký, tlustý, široký, úzký, dlouhý, krátký…
- skládání slov z vystřihovánek, seznamování s písmeny
- „Kniha je můj kamarád“ - rozšiřování slovní zásoby (spisovatel, básník, ilustrátor, knihovna, knihtiskař)
- dramatizace některé známé pohádky
- nácvik básní, písní k danému tématu
- „Co se píše v knihách“ – skládání slov podle předlohy
- „Zahrajme si na ilustrátory“ – kresba pohádkové postavy
- čtení pohádek k odpolednímu spánku – čtou kamarádi ze ZŠ
- výběr oblíbené knížky z MŠ a její zapůjčení domů
- „Kdo mi doma čte pohádky“ – rozhovor, vyhledávání příkladů kladných literárních hrdinů
- pantomimické znázornění pohádkových postav
- grafomotorická cvičení
- „Hrajeme si na básníky“ – vymýšlení slov, spojování představ s fantazií, rytmizace slov spojená s hrou na tělo
I. třída
„SVÁTKY JARA“
- „Velikonoce“ - seznámení se symboly (pomlázka, vajíčka, beránek)
- rychlení, klíčení semínek řeřichy, obilí, hrachu a fazole
- všímáme si změn v přírodě, vliv počasí na přírodu, rychlení větviček
- malování a zdobení vajíček s využitím různých technik
- „Popletená slepička“ – předmatematické dovednosti, počítání vajíček, hledání hnízd v prostoru
- „Morana“ – symbolické vynášení smrtky
- „Chlapec s pomlázkou“ – orientace v labyrintu, práce s PL
- „Dobroty v kuchyni“ – hmatové hry + ochutnávka
- „Umíme pomáhat tátovi a mamince?“- rozhovor o velikonočních svátcích, přípravě, pomoci, výzdobě domova…
- „Jehňátko se ztratilo“ – sluchová hra
- nácvik říkadel s velikonoční tématikou
- zapojení dětí do výzdoby třídy
- „Hrajeme si na cukráře“ – pojmenovávání surovin, vážení, pečení, zdobení + ochutnávka
- vyrábění jednoduchých velikonočních dekorací, procvičování správného postupu při stříhání, lepení, vykreslování bez přetahování
- rytmizace říkadel s velikonoční tématikou
- „Kuřátka zobají“ – grafomotorická cvičení
- „Velikonoční hostina“ – procvičování počítání (hostů, káv, zákusků, perníčků)
- „Na obchod“ – námětová hra
- „Zatoulané house“ – poslech a reprodukce pohádky
- „Vajíčko“ – motivované cvičení + překážková dráha
II. třída
„SVÁTKY JARA“
- seznámení s pohanskými zvyky a křesťanskými tradicemi
- symboly Velikonoc (kraslice, pomlázka, beránek) + vysvětlení pojmů (Škaredá středa, Zelený čtvrtek, Velký pátek)
- rychlení, klíčení semínek řeřichy, obilí, hrachu a fazole
- „Morana“ – symbolické vynášení smrtky
- „Velikonoční propletenec“ – procvičování obratnosti při podávání náčiní
- všímáme si změn v přírodě, vliv počasí na přírodu, rychlení větviček
- malování a zdobení vajíček s využitím různých technik
- „Jeden jako druhý“ – hledání rozdílů
- „8 vteřin a dost“ – didaktická hra s obrázky a předměty s velikonoční tématikou
- „Honíme děvčata“ – procvičení běhu se změnami směru, se stuhou + relaxační cvičení
- pletení velikonoční pomlázky, velikonočního věnce
- „Na návštěvě“ – rozhovor, vztah ke známým, kamarádům, příbuzným nejen v době svátků
- „Velikonoční kraslice“ – grafomotorická cvičení
- nácvik básní, písní a říkadel s velikonoční tématikou
- „Na cukráře“ – určování druhů surovin, vážení, pečení, zdobení..
- „Vajíčka v košíku“ – řazení vedle sebe, pod sebe, nad, pod, mezi
- „Slepičí máma“ – pohybová hra
- pomoc při výzdobě třídy, šatny
- „Jakou barvu máš?“ – procvičování barev, matematických představ
- „Neseme vajíčka“ – štafetový běh v družstvech
DUBEN
Téma: ,,JARO KOLEM NÁS"
Podtémata na jednotlivé týdny:
1. Svátky jara
3. Co se vyklubalo z vajíčka?
4. Jaro na poli a na zahradě
4. Máme rádi zvířata
I. třída
„SVÁTKY JARA“
- „Velikonoce“ - seznámení se symboly (pomlázka, vajíčka, beránek)
- rychlení, klíčení semínek řeřichy, obilí, hrachu a fazole
- všímáme si změn v přírodě, vliv počasí na přírodu, rychlení větviček
- malování a zdobení vajíček s využitím různých technik
- „Popletená slepička“ – předmatematické dovednosti, počítání vajíček, hledání hnízd v prostoru
- „Morana“ – symbolické vynášení smrtky
- „Chlapec s pomlázkou“ – orientace v labyrintu, práce s PL
- „Dobroty v kuchyni“ – hmatové hry + ochutnávka
- „Umíme pomáhat tátovi a mamince?“- rozhovor o velikonočních svátcích, přípravě, pomoci, výzdobě domova…
- „Jehňátko se ztratilo“ – sluchová hra
- nácvik říkadel s velikonoční tématikou
- zapojení dětí do výzdoby třídy
- „Hrajeme si na cukráře“ – pojmenovávání surovin, vážení, pečení, zdobení + ochutnávka
- vyrábění jednoduchých velikonočních dekorací, procvičování správného postupu při stříhání, lepení, vykreslování bez přetahování
- rytmizace říkadel s velikonoční tématikou
- „Kuřátka zobají“ – grafomotorická cvičení
- „Velikonoční hostina“ – procvičování počítání (hostů, káv, zákusků, perníčků)
- „Na obchod“ – námětová hra
- „Zatoulané house“ – poslech a reprodukce pohádky
- „Vajíčko“ – motivované cvičení + překážková dráha
II. třída
„SVÁTKY JARA“
- seznámení s pohanskými zvyky a křesťanskými tradicemi
- symboly Velikonoc (kraslice, pomlázka, beránek) + vysvětlení pojmů (Škaredá středa, Zelený čtvrtek, Velký pátek)
- rychlení, klíčení semínek řeřichy, obilí, hrachu a fazole
- „Morana“ – symbolické vynášení smrtky
- „Velikonoční propletenec“ – procvičování obratnosti při podávání náčiní
- všímáme si změn v přírodě, vliv počasí na přírodu, rychlení větviček
- malování a zdobení vajíček s využitím různých technik
- „Jeden jako druhý“ – hledání rozdílů
- „8 vteřin a dost“ – didaktická hra s obrázky a předměty s velikonoční tématikou
- „Honíme děvčata“ – procvičení běhu se změnami směru, se stuhou + relaxační cvičení
- pletení velikonoční pomlázky, velikonočního věnce
- „Na návštěvě“ – rozhovor, vztah ke známým, kamarádům, příbuzným nejen v době svátků
- „Velikonoční kraslice“ – grafomotorická cvičení
- nácvik básní, písní a říkadel s velikonoční tématikou
- „Na cukráře“ – určování druhů surovin, vážení, pečení, zdobení..
- „Vajíčka v košíku“ – řazení vedle sebe, pod sebe, nad, pod, mezi
- „Slepičí máma“ – pohybová hra
- pomoc při výzdobě třídy, šatny
- „Jakou barvu máš?“ – procvičování barev, matematických představ
- „Neseme vajíčka“ – štafetový běh v družstvech
I. třída
,,CO SE VYKLUBALO Z VAJÍČKA?“
- „Jarní hádanka“ – seznámení s vlaštovkou, špačkem čápem, s jejich způsobem života, hnízdění, způsobem života
- prohlížení encyklopedií a knížek o ptácích, pozorování líhnoucího se vajíčka
- „Vajíčko“ – procvičování barev, řazení podle velikostí
- „Hnízda“ – tvoření skupinek vajíček podle předem daného počtu a barvy
- „Na vrabce“ – pohybová hra
- cvičení různých druhů poskoků, kroků, chůze v podřepu
- „Ošklivé káčátko“ - poslech pohádky, rozbor, upozornění na nevhodné chování
- „Zatoulané kuřátko“ – sluchová hra
- hra „Na datla“ - vyťukávání rytmu podle vzoru
- výroba ptáčka s využitím různých technik
- „Husička“ – práce s říkankou, vykreslování omalovánky
- „Kouzelné pírko a lehký vánek“ – dechové cvičení, foukání
- pozorování ptáků ve volné přírodě, poznávání, poslech zpěvu, umět se ztišit a pozorně naslouchat
- „Co ptáčci nemají rádi?“ – rozhovor o tom, jak se chováme v přírodě
- „Zpěv přírody“ – poslech hudby z CD + relaxace na koberci
- „Hnízdo“ – stavba hnízda z různých materiálů, konstruování ze stavebnic
- přenášení vajíčka na lžičce, slalom mezi kužely
- „Vlaštovka“ – spojování bodů
II. třída
,,CO SE VYKLUBALO Z VAJÍČKA?“
- „Hnízdění ptáků“ – rozhovor (druhy ptáků, způsob obživy, pozorování rozdílů v rozpětí křídel, tvaru zobáků, velikosti vajíček)
- práce s encyklopedií a různými knihami – vyhledávání, přiřazování
- výroba hnízda a ptáčků z různých materiálů
- „Ptáčku, jak zpíváš“ – sluchová hra
- „Ošklivé káčátko“ – poslech pohádky (nejsme všichni stejní)
- cvičení orientace na ploše, početních představ – práce s PL
- hudební hry – rozvoj rytmického cítění, intonace, hra na Orffovy nástroje
- „Ptáci v přírodě a ptáci v chovu“ – dravci, vodní ptáci, exotičtí, stěhovaví, domácí
- „Ticho“ – pochopení hodnoty ticha, cvičení sebeovládání, sebekontroly, sluchového vnímání při sluchové hře
- „Na vrabce“ – pohybová hra
- „Čarujeme“ – otisky peří namáčeného v barvě
- „Jak psali naši předkové“ – psaní husím brkem
- nácvik básně a písně k danému tématu
- dechové cvičení s pírkem
- „Vajíčko“ – porovnávání podle velikosti, barvy, tvoření skupinek podle předem daného počtu, určování více, méně, o kolik
- určování polohy - před, za, mezi, nad, pod, nahoře, dole
- motivované cvičení s vajíčkem
I. třída
,,JARO NA POLI A NA ZAHRADĚ“
- seznámení s jarními pracemi na poli a na zahradě (příprava půdy, setí, nářadí, rozlišování semínek podle vzhledu)
- experiment - klíčení semínek hrachu, fazole, papriky, rajčete
- „Co vše můžeme nasadit“ – rozhovor, druhy zeleniny
- „Semínko“ – motivované cvičení spojené s prvky jógy
- „Šel zahradník do zahrady“ – hudebně pohybová hra
- pozorování jarních barev při pobytu venku
- „Na zahradnictví“ – tvořivá hra v prostoru
- poznávání jarních květin, všímání si charakteristických znaků
- grafomotorická cvičení s jarní tématikou
- seznámení s básní, písní o jaru + pohybové vyjádření
- „Příprava záhonků“ – seznamování se s novými pojmy (řádek, sloupec), rozlišovat pravou a levou stranu
- „Zaséváme“ – procvičování matematických představ (počítání semínek, brambor, fazolí, hrášku)
- „Jarní barvy v přírodě“ – pozorování při pobytu venku, návštěva zahrádky, vycházka mezi poli
- pozorování strojů a techniky při práci na poli
- výroba rozkvetlých jarních stromů
- nápodoba specifických pracovních činností pohybem
- „Sluníčko“ – chůze v kruhu motivovaná jarem
- „Na obchod“ – námětová hra
- „Jaro na zahradě a na poli“ – grafomotorická cvičení
- pohybové hry zaměřené na procvičení barev
- „O vlaštovce“ – čtení pohádky
II. třída
,,JARO NA POLI A NA ZAHRADĚ“
- „Jarní zahrada“ – rozhovor, význam vláhy, použití zahradního nářadí, potřebná pomoc člověka, co vše můžeme nasadit…
- „Proč jsou žížaly užitečné?“ – pokus
- experiment – klíčení semínek hrachu, fazole, řeřichy…..
- „Pěstujeme bylinky“ – získávání základních poznatků o bylinkách, rozdíl mezi bylinkami a květinami, využití
- „Na zahradnictví“ – tvořivá hra v prostoru, procvičování pojmů (pravá, levá, řádek, sloupec, nahoře, dole, uprostřed, mezi, vpředu, vzadu…)
- nácvik básní, písní s jarní tématikou
- nápodoba specifických činností pohybem – sázení, setí, hrabání, zalévání, kopání….
- „Hrátky s jarem“ – jazyková výchova, procvičování antonyma, homonyma, určování hlásky na začátku a na konci slova
- upevňování sounáležitosti s živou, neživou přírodou - prohlížení knih a encyklopedií, vycházky okolo zahrádek, mezi poli
- „Včelky“ – jak žijí, čím jsou užitečné na zahradě a na poli
- „Včelko zabzuč“ – sluchová hra
- význam pěstování ovoce a zeleniny pro člověka, zvířata
- „Jaro na poli a na zahradě“ – grafomotorická cvičení v PL
- pečovat o své okolí, podílet se na vzhledu okolí v MŠ
- rozlišovat stromy a keře na zahradě, jejich druhy
- „Jak pomáháme na zahrádce“ – rozhovor
- práce na školní zahradě, vyhrabávání trávy
- vlastní improvizace pohybů k písním a říkadlům o jaru
- „Co vyroste?“ – motivované cvičení spojené s prvky jógy
- „Na obchod“ – námětová hra
I. třída
,,MÁME RÁDI ZVÍŘATA“
- „Zvířátka ze statku“ – práce s magnetickou obrázkovou pomůckou, seznamování s mláďátky, poznávání, přiřazování
- vytleskávání slabik jednotlivých zvířátek + hra na tělo
- „O koťátku, co zapomnělo mňoukat“ – poslech pohádky, následná dramatizace
- nácvik básní, písní a říkadel o zvířátkách
- „Jak se kdo ozývá“ – sluchová hra spojená s gymnastikou mluvidel
- „Máme rádi zvířátka“ – rozhovor (péče o zvířata, potrava, charakteristické znaky, barva, čím se liší člověk od zvířete, užitečnost
- vyhledávání rozdílů, hledání stínů jednotlivých zvířat
- „Kdo jsem?“ – pantomimické vyjádření
- „Zvířátko“ – práce s papírem, překládání, modelování
- zpěv známých písní se zvířátky + doprovod na instrumentální nástroje
- určování hlásky na začátku slova, vytváření rýmů (kočka-čočka)
- „Když jsem já sloužil“ – poslech písně doprovázené pohybem
- „Hrajeme si na zvířátka“ – využití jógových prvků k protažení
- čtení bajek + následné ponaučení
- „O kůzlátkách“ – dramatizace pohádky
- „O pejskovi a kočičce“ – poslech z CD
- poslech zvuků jednotlivých zvířat
- „Cesta za zvířátky“ – překážková dráha
- „Klubíčka pro kočičku“ – grafomotorická cviční
- prohlížení knih a encyklopedií, vyhledávání
- „Všechno lítá, co má peří“ – pohybová hra
II. třída
,,MÁME RÁDI ZVÍŘATA“
- určování hospodářských a domácích zvířat, procvičování znalostí názvů zvířat
- „Představ si jak vypadá“ – učení se slovnímu popisu
- „Kdo jsi?“ – pantomimické hry
- „Klec pro králíka“ - graficky zaznamenat vertikální a horizontální linie
- „Všechno lítá, co má peří“ – pohybová hra
- nácvik básní, písní k danému tématu
- „Co slyšíš?“ – vytleskávání názvů zvířat, určování počtu slabik, hlásky na začátku a na konci slova, určování krátkých a dlouhých slov
- procvičení prostorových vtahů – doprava, doleva, nahoru, dolů...
- „Kdo skáče, běhá a létá“ – individuální práce s PL
- „Zvířátko, které mám nejraději“ – kresba, práce s modelínou
- nápodoba hlasů zvířat s využitím magnetofonové nahrávky
- poslech příběhu+ rozhovor z knihy „Mach a Šebestová“
- vyhledávání v knihách a encyklopediích
- chůze a běh s překračováním a přeskokem
- „Koťátko mňouká“ – sluchová hra
- „Vzájemně se potřebujeme“ – rozhovor o pomoci člověka, krmení, čištění klecí, hřebelcování, veterinární služba, užitek zvířat, zpracování, výroba
- čtení bajek + následné ponaučení
- stavba farmy s využitím různých stavebnic
- „Ovečka s černou skvrnou“ – práce s tematickým blokem
- rozhovor „Co zvířátka neumí a čím se liší člověk od zvířat?“
- cvičení jógy + zdravotní cvičení