MĚSÍČNÍ VZDĚLÁVACÍ TÉMATA MŠ 2
KVĚTEN
Téma: ,,BARVY ŽIVOTA"
Podtémata na jednotlivé týdny:
1. Naše maminka má svátek
2. Máme se rádi s mámou a tátou
3. Barevná kvetoucí příroda
I. třída
„NAŠE MAMINKA MÁ SVÁTEK“
- rozhovor na téma „Moje maminka a proč ji mám rád“
- „Maminka je pohádka“ - čtení příběhu, ponaučení
- nácvik básní, písní a popěvků k danému tématu
- výroba přáníčka a dárečku pro maminku
- grafomotorická cvičení „Maminka vaří kašičku“
- „Korálky pro maminku“ – navlékání, třídění, seřazování
- „Kytička“ – procvičování barev, velikosti
- námětové hry v kuchyňce
- „Den matek“ – nácvik divadelního představení
- „Jaká je moje maminka“ – procvičování přídavných jmen
- rozvíjení pohybových dovedností ve spojení se zpěvem a hudbou
- „Šaty pro maminku“ - dekorovaná malba
- sestavování slavnostního programu pro maminku
- slavnostní zdobení třídy
- „Pomáháme mamince“ – úklid hraček, utírání stolečků, umývání nádobí
- „Srdíčko“ – tvořivá hra s využitím různých technik a materiálů
- „Jak se moje maminka jmenuje?“ – určování počtu slabik, písmene na začátku slova
- rytmizace říkadel a básní s využitím hry na těl
- „Trháme kytičku mamince“ – motivované cvičení
- „Na návštěvě“ – procvičování zásad slušného chování a stolování
- relaxační cvičení s hudbou
- „K čemu nám slouží ruce?“ – hlazení, mazlení, objetí, k práci, ke hraní…
- „Veselá kapela“ – doprovod na Orffovy nástroje
- překážková dráha – „Cesta domů“
- skládání srdíčka z plastových vršků
- „Co má moje máma ráda?“ - hra zaměřená na orientaci na ploše, procvičení pravolevé orientace
- „Kde jsi?“ - sluchová hra
- procvičování protikladů malý - velký, nahoře – dole, teplý – studený….
- „Moje maminka“ - kresba
II. třída
„NAŠE MAMINKA MÁ SVÁTEK“
- „To je moje maminka“ – jak vypadá (charakteristické znaky), co má ráda, co ráda dělá….
- skládání slov z jednotlivých písmen podle předlohy
- „Maminka“ – kresba
- práce s encyklopedií – „Jak jsme přišli na svět“
- PL s názvem „Co miminko potřebuje“
- výroba přáníček a dárečků pro maminku
- „Jak se moje maminka jmenuje“ – rozhovor, určování písmene na začátku slova, vytleskávání jednotlivých slabik, určování počtu slabik
- nácvik básní, písní k danému tématu – přednes, výslovnost, recitace
- „S čím doma mamince pomáháme“ – pantomimické vyjádření jednotlivých pracovních činností
- vystřihování obrázků podle předlohy
- sestavování slavnostního programu pro maminky
- rozvíjení pohybových dovedností ve spojení se zpěvem a s hudbou
- „Na návštěvě“ – procvičování zásad slušného chování, stolování
- „Všichni domů“ – pohybová hra
- tvoření rýmů k daným slovům (maminka – pralinka)
- „Šijeme šaty pro maminku“ – provlékání pomocí tkaniček, vlny
- námětové hry v kuchyňce, v obchodě
- „Den matek“ - zdobení třídy, šatny…
- „Bonboniéra pro maminku“ – dokreslení tvarů
- tvoření pojmů (dlouhý, krátký, úzký, široký, malý, velký…)
- zdravotní cvičení s hudbou
- nácvik divadelního představení ke svátku „Den matek“
- hledání správné poloviny srdce (barva, tvar, velikost)
- „Hra se srdíčky“ – malé, větší, největší
- „Máme se rádi“- motivované cvičení ve dvojicích + relaxace
- čtení příběhů a pohádek k danému tématu
- „Zpíváme mámě pro radost“ – hudební doprovod, zpěv písní
- jazykolamy, hádanky, doplňovačky
I. třída
„MÁME SE RÁDI S MÁMOU A TÁTOU“
- „Jak je to v naší rodině“ – členové naší rodiny, charakteristika jednotlivých postav
- „Kde pracuje máma s tátou“ – námětové a tvořivé hry s využitím různých profesí
- pantomimické vyjádření různých profesí a činností
- „Nakupujeme s rodiči“ - poznávání a pojmenovávání základních věcí a potravin
- „Co slyšíš?“ – sluchová hra /stříhání, zatloukání kladivem, cinkání klíčů, zvuků dopravních prostředků…)
- „S čím doma pomáhám“ – úklid, vaření, praní, žehlení
- Hra „Co dělají“ – utváření jednoduchých vět, procvičení sloves
- čtení pohádky „O pejskovi a kočičce, jak si myli podlahu“
- hrátky s předměty různých pracovních činností – práce s didaktickým materiálem (přiřazování, doplňování)
- „Naše rodina“ – tvořivá hra s modelínou
- „Co společně rádi děláme“ – rozhovor + grafomotorická cvičení
- „Veď mě“ – kontaktní hra
- upevňovat vztahy ke svým rodičům a prarodičům, uvědomovat si úctu k jejich věku a snahu pomáhat jim
- procvičovat základy slušného chování + námětové hry
- seznámení s básní, písní a tanečkem k danému tématu
- „Rodina“ – práce s didaktickým materiálem, přiřazování, procvičení číselné řady 1. -5.
- „Cestujeme s rodiči“ – překážková dráha
- „Na rodinu“ – námětová hra
- rytmizace říkadel spojených s hrou na tělo
- hry v přírodním terénu zaměřené na orientaci v prostoru, zvukový signál
II. třída
„MÁME SE RÁDI S MÁMOU A TÁTOU“
- „Jak je to v naší rodině“ – členové naší rodiny, jak pomáháme v rodině, povinnosti dětí i dospělých
- pantomimická hra „Haló babi“
- „Kde pracuje máma s tátou“ – využití obrázků různých profesí
- prohlížení různých knih a encyklopedií
- vyslechnutí povídky o babičce z knihy „Maminčina pohádka“ (vyprávění o obsahu povídky, ponaučení)
- „Moje rodina“ – rytmizování slov a sousloví, rozklad na slabiky, hlásky, určování počáteční hlásky
- „Výlet s rodiči“ – překážková dráha, štafetový běh
- logopedická chvilka + grafomotorická cviční na téma rodina
- upevňovat vztahy ke svým rodičům a prarodičům, uvědomovat si úctu k jejich věku a snahu pomáhat jim
- „Kdo je kdo“ – modelování postaviček
- „Jak mamince s tatínkem pomáháme?“ – posilování citového vztahu k rodičům
- poslech příběhu „Jablíčka pro dědečka Karpíška“
- „Co slyšíš?“ – rozlišování zvuků, které můžeme slyšet doma, v dílně, na zahradě
- rozvíjet pocit sounáležitosti s rodinou, s lidmi, se společností
- „Proč je dobré mít sourozence“ – rozhovor, pomoc mladšímu sourozenci, samota…
- „Veselý pytlík“ – hmatová hra, určování nářadí, nádobí
- tvořivé hry „Na sklenáře, švadlenu, zedníka“
- tvoření pojmů – úzký, široký, nahoře, dole, studený, teplý…
- hry v přírodním terénu zaměřené na orientaci v prostoru, zvukový signál
I. třída
„BAREVNÁ KVETOUCÍ PŘÍRODA“
- pozorování kvetoucích stromů a keřů v přírodě
- rozhovor na téma „Barevná příroda“ – práce s obrázky květin stromů a keřů (poznávání, co o nich víme…)
- „Uvíjíme věneček“ – hra se zpěvem
- Pohybová hra „Kytičky a včelky“ -procvičování běhu s rychlou reakcí na daný signál
- upevňování poč. řady a orientace na ploše – vysazujeme kytičky, třídíme podle barvy, tvaru, velikosti
- využití společných her „Beruška, Včelko, kam letíš“
- „Kytičky“ – grafomotorická cvičení (dokresli stonky, travičku, lístky)
- „Kytička pro maminku“ – tvořivá hra s využitím různých technik
- seznámení s básní, tanečkem k danému tématu
- práce s publikací „Filipova dobrodružství“
- „Příroda“ – rozhovor, jak si vážíme práce každého z nás, pomoci, ohleduplnosti + ekologie
- pokus o malbu kvetoucího stromu
- význam včel pro úrodu i květy
- „Jak se chováme“ – ve třídě, k ostatním dětem, co nás ruší, co nám vadí, řešení sporů
- objevovat vůni květin při procházkách a pobytu venku
- „Na barevné kytičky“ – hra zaměřená na orientaci na ploše
- míchání barev a odstínů barev
- zalévání květin a rostlinek
- prohlížení knih a encyklopedií o olejích
- relaxační cvičení spojené s prvky jógy a vonnými oleji
- „Čáp ztratil čepičku“ – pohybová hra
II. třída
„BAREVNÁ KVETOUCÍ PŘÍRODA“
- objevovat kvetoucí stromy a keře v okolí MŠ, při pobytu venku
- rozhovor na téma „Živá a neživá příroda“
- vyhledávání v knihách a encyklopediích o přírodě
- „Je to všude na světě stejné?“ – podmínky pro pěstování rostlin (Sahara, prales..)
- rozhovor na téma „Kytky a bylinky“ - užitek, krása, léčebné účinky, správné zpracování
- paleta barev – míchání barev a jejich odstínů
- rozlišovat řádek a sloupec, pravidelně střídat barvy a tvary podle daného pravidla
- nácvik písní s využitím nahrávek „Hlasy lesa, Myšlenky nápady a dojmy“ + pohybové vyjádření
- malba kvetoucího stromu, zátiší s vlastním mícháním barev
- „Pomocnice včelky“ – kde žijí, význam včel, charakteristika, proč je chráníme, užitek…
- poznávání některých květin – zahradních (růže, tulipán…), lučních (kopretina, sedmikráska…) – co o nich víme, výroba herbáře
- „Spočítej květiny a zapiš podle vzoru“ – procvičování předmatematických představ, orientace na ploše, převádění počtů do určitých symbolů
- grafomotorická cvičení - „Dokresli květiny do vázy“
- „Prořezáváme stromy“ – cvičení rovnováhy a akrobatické dovednost
ČERVEN
Téma: ,,CO UŽ UMÍM?"
Podtémata na jednotlivé týdny:
1. Svátek dětí
2. U vody a na louce
3. Hurá na prázdniny
I.+II. třída
„DEN DĚTÍ“
- „Koho obdaruji“ – navozování citového vztahu ke kamarádům
- prolézání průlezek, zdolávání překážek na školní zahradě
- „Opičí dráha“ – překonávání různých překážek, využití nářadí
- „Cesta za pokladem“ – plnění úkolů zábavnou formou
- „Co si přejeme“ – vymýšlení společného přání pro všechny děti na světě
- „Jací jsme?“ – barva pleti, chování, jednání, pomoc, postižené děti, ohleduplnost, podmínky k životu
- házení na cíl, do koše, skoky v pytlích, prolézání látkovým pytlem, vylézání na žebřiny, hry s kruhy, skákání na trampolíně
- čtení z knihy „Honzíkova cesta“ – I. třída
- čtení z knihy „Malý Bobeš“ – II. třída
- „Co je to solidarita?“ – vzájemná pomoc lidí na celém světě, pomoc nemocným dětem
- „Jedeme na výlet vláčkem“ – výroba vlaku z různých materiálů
- výroba dárku pro kamaráda
- „Moje oblíbené písně“- poslech písní, emocionální tanec
- pohybové hry s hudbou, cvičení jógy + relaxace s pavím pírkem
- recitace oblíbených básní, písní a říkadel
- soutěže, štafetové běhy
- „Důvěřuj mi“ – kontaktní hra ve dvojicích
- motivované cvičení vedené dětmi
- „Mám tě rád, jsem tvůj kamarád“ – vyhledávání shodné poloviny srdce
- „Kamarád“ – dokreslení obličeje kamarádům
- „Jakou mám náladu?“ – využití zrcadla, obličejů+ pantomimické vyjádření
- výlet do Litovle, putování do okolních vesnic
- hádanky pro radost a dobrou náladu
- čtení pohádek podle přání dětí
- společné hry u stolečků i v prostoru herny podle přání dětí
I. třída
„U VODY A NA LOUCE“
- „Od vajíčka k motýlkovi“ – využití obrázků a plastových modelů k objasnění vývoje motýla
- hledání rozdílů mezi housenkami – velikost /menší, větší, největší), barva
- vyhledávání hmyzu v knihách a encyklopediích
- hra „Na hadače“
- nápodoba pohybu hmyzu s využitím skladby „Čmelák“
- „Beruška“ - upevňování předmatematických schopností
- „Let motýla“ – slalom mezi kužely, překonávání různých překážek
- „Hmyz v trávě“ – výtvarné znázornění, obtisky trávy…
- „Medový den ve školce“ – rozhovor kdo jsou to chůvy, stavitelky, uklízečky, úl, plásty, využití medu, význam včel pro člověka a přírodu
- „Včelko, kam letíš?“- sluchová hra s využitím padáku
- poznávání hmyzu na obrázcích i v přírodě – pozorování pomocí lupy, mikroskopu
- „Jak je to s těmi mravenci?“ – pozorování v přírodě, vycházka na kraj lesa
- „Na mravence“ – stavění mraveniště, mluvení mravenčí řečí, stavění mravenčích cestiček ze dřevěných špachtlí
- čtení příběhu „Kvak a Žbluňk“ – charakteristické rysy, způsob života, nejznámější druhy
- skládání žabáků a berušek z papíru
- seznámení s písní „Mravenčí ukolébavka“
- „Včelka letí“ – grafomotorická cvičení
- pohybová hra „Co létá, skáče a běhá“
- nápodoba zvuků hmyzu
II. třída
„U VODY A NA LOUCE“
- „Hmyz“ – třídění podle výskytu, užitečnost, charakteristické znaky, barva, velikost, potrava…..
- „Význam vody pro život“ – vytvářet u dětí povědomí z přírodního i společenského prostředí
- koloběh vody v přírodě, atmosférické jevy, co je ovlivňuje…
- vnímání a pochopení rozdílů /oceán, moře, rybník, přehrada, řeka, potok, živočichové, ryby…)
- vycházka k potůčku Cholinka
- „Jak můžeme přírodě pomáhat“ – třídění odpadu, pomoc při znečištění, ochránci přírody
- „Entomologie v obrázcích“ – poznávání hmyzu na obrázcích, v přírodě, pozorování pomocí lupy, mikroskopu
- práce s veršem, nácvik básně, vymýšlení slov, která se rýmují
- „Medový den ve školce“ – jak to v úle funguje, význam včel pro člověka a přírodu
- práce s příběhem „O hladové housence“ – ukázka stádií vývoje motýla + využití plastových modelů
- výtvarné ztvárnění motýlů (zapouštění barev na papíru, textilu
- poslech příběhů z knihy „Ferda mravenec“
- hudebně pohybové hry „Motýli letí“ – nápodoba pohybu hmyzu
- skládání hmyzu z papíru
- „Mravenčí cestičky“ – grafomotorická cvičení
- „Mravenčí procházka“ – vycházka k lesu, seznámení s životem v mraveništi
- vytvářet pozitivní vztah k přírodě, vědět, jak o ni pečovat, chránit ji
- nácvik básní, písní a říkadel o hmyzu
- „Let včelky“ – překážková dráha
I. třída
HURÁ NA PRÁZDNINY
- „Bez knihy na prázdniny nepojedu“ – prohlížení dětských knih, ilustrací, ukázka své oblíbené knihy
- vytváření povědomí a sounáležitosti s ostatním světem – prohlížení obrázků z různých koutů světa (práce s mapou, atlasem, glóbusem)
- poslech písně „Kolik je na světě moří“ + pohybové vyjádření
- rozvíjet povědomí o životě zvířat a lidí na planetě Zemi, objevování tajemství točící se zeměkoule
- výtvarné zpracování představy „Kam bych nejraději jel na prázdniny
- „Slunce“ – motivované cvičení zaměřené na protažení jednotlivých svalových skupin
- pohybové vyjádření moře – šumění, mořské vlny…
- upevňování pojmů (nízký, vyšší nejvyšší – nížiny, kopce, hory)
- „Proměnlivé počasí“ – prožitková výchova
- „Co vše je možné dělat v létě“ – aktivity, ochrana před sluncem, riziko koupání, cestování, vlastní přání, představy
- seznámení s básní o létu
- využití slunce – pokusy
- legrační hrátky se stínem
- vystřihování obrázků s letní tématikou
- poslech příběhu „Letní odpoledne“ – rozhovor, řešení modelových situací
- hrátky s vodou na zahradě MŠ
- „Hrajeme si s mušličkami“ – třídění mušliček podle velikosti, barvy, všímat si jedinečnosti každé z nich
- nápodoba vodních sportů pohybem, hry s míčem a švihadlem
II. třída
„HURÁ NA PRÁZDNINY“
- „Těšíme se na prázdniny“ – sdělování představ, přání, plánů…
- „Navazování solidárního myšlení s lidstvem na celé planetě“ (rozhovor v komunitním kruhu)
- rozvíjení povědomí o životě zvířat a lidí na planetě Zemi, objevování světa mimo naši Zemi, tajemství točící se zeměkoule
- procvičování protikladů (nahoře-dole, horko-chladno…)
- vytváření povědomí a sounáležitosti s ostatním světem, prohlížení obrázků z různých koutů světa, práce s mapou, atlasem, glóbusem, porovnávání přírodních i kulturních odlišností
- „Kam bych nejraději na prázdniny“ – výtvarné zpracování představy
- „Jak pojedu na výlet“ – druhy dopravních prostředků, bezpečnost, ochranné pomůcky…
- upevňování schopností pracovat s informacemi získanými z encyklopedií, atlasů…
- „Bezpečně u vody“ – rozhovor, řešení modelových situací, jak se chránit, pomůcky…
- logopedie a grafomotorika hrou – práce s PL
- upevňování pojmů (nízký, vyšší, nejvyšší – nížiny, kopce, hory)
- poslech písně „Kolik je na světě moří“
- společné hry na zahradě MŠ
- „Plavecký výcvik“ – proč se učíme plavat, proč patří plavání k základní vybavenosti člověka
- využití slunce – pokusy
- tvořivé hry s pískem a vodou na zahradě MŠ
- skládání lodiček z barevných papírů
- rytmizace známých písní
- seznámení s básní a písní s letní tématikou