Jdi na obsah Jdi na menu

MĚSÍČNÍ VZDĚLÁVACÍ TÉMATA MŠ 2

12. 4. 2021

KVĚTEN

Téma: ,,BARVY ŽIVOTA"

Podtémata na jednotlivé týdny:

1. Naše maminka má svátek

2. Máme se rádi s mámou a tátou

3. Barevná kvetoucí příroda

 

I. třída

„NAŠE MAMINKA MÁ SVÁTEK“

  • rozhovor na téma „Moje maminka a proč ji mám rád“
  • „Maminka je pohádka“  - čtení příběhu, ponaučení
  • nácvik básní, písní a popěvků k danému tématu
  • výroba přáníčka a dárečku pro maminku
  • grafomotorická cvičení „Maminka vaří kašičku“
  • „Korálky pro maminku“ – navlékání, třídění, seřazování
  • „Kytička“ – procvičování barev, velikosti
  • námětové hry v kuchyňce
  • „Den matek“ – nácvik divadelního představení
  • „Jaká je moje maminka“ – procvičování přídavných jmen
  • rozvíjení pohybových dovedností ve spojení se zpěvem a hudbou
  • „Šaty pro maminku“ - dekorovaná malba
  • sestavování slavnostního programu pro maminku
  • slavnostní zdobení třídy
  • „Pomáháme mamince“ – úklid hraček, utírání stolečků, umývání nádobí
  • „Srdíčko“ – tvořivá hra s využitím různých technik a materiálů
  • „Jak se moje maminka jmenuje?“ – určování počtu slabik, písmene na začátku slova
  • rytmizace říkadel a básní s využitím hry na těl
  • „Trháme kytičku mamince“ – motivované cvičení
  • „Na návštěvě“ – procvičování zásad slušného chování a stolování
  • relaxační cvičení s hudbou
  • „K čemu nám slouží ruce?“ – hlazení, mazlení, objetí, k práci, ke hraní…
  • „Veselá kapela“ – doprovod na Orffovy nástroje
  • překážková dráha – „Cesta domů“
  • skládání srdíčka z plastových vršků
  • „Co má moje máma ráda?“ - hra zaměřená na orientaci na ploše, procvičení pravolevé orientace
  • „Kde jsi?“ - sluchová hra
  • procvičování protikladů malý - velký, nahoře – dole, teplý – studený….
  • „Moje maminka“ - kresba

II. třída

„NAŠE MAMINKA MÁ SVÁTEK“

  • „To je moje maminka“ – jak vypadá (charakteristické znaky), co má ráda, co ráda dělá….
  • skládání slov z jednotlivých písmen podle předlohy
  • „Maminka“ – kresba
  • práce s encyklopedií – „Jak jsme přišli na svět“
  • PL s názvem „Co miminko potřebuje“
  • výroba přáníček a dárečků pro maminku
  • „Jak se moje maminka jmenuje“ – rozhovor, určování písmene na začátku slova, vytleskávání jednotlivých slabik, určování počtu slabik
  • nácvik básní, písní k danému tématu – přednes, výslovnost, recitace
  • „S čím doma mamince pomáháme“ – pantomimické vyjádření jednotlivých pracovních činností
  • vystřihování obrázků podle předlohy
  • sestavování slavnostního programu pro maminky
  • rozvíjení pohybových dovedností ve spojení se zpěvem a s hudbou
  • „Na návštěvě“ – procvičování zásad slušného chování, stolování
  • „Všichni domů“ – pohybová hra
  • tvoření rýmů k daným slovům (maminka – pralinka)
  • „Šijeme šaty pro maminku“ – provlékání pomocí tkaniček, vlny
  • námětové hry v kuchyňce, v obchodě
  • „Den matek“ - zdobení třídy, šatny…
  • „Bonboniéra pro maminku“ – dokreslení tvarů
  • tvoření pojmů (dlouhý, krátký, úzký, široký, malý, velký…)
  • zdravotní cvičení s hudbou
  • nácvik divadelního představení ke svátku „Den matek“
  • hledání správné poloviny srdce (barva, tvar, velikost)
  • „Hra se srdíčky“ – malé, větší, největší
  • „Máme se rádi“- motivované cvičení ve dvojicích + relaxace
  • čtení příběhů a pohádek k danému tématu
  • „Zpíváme mámě pro radost“ – hudební doprovod, zpěv písní
  • jazykolamy, hádanky, doplňovačky

I. třída

„MÁME SE RÁDI S MÁMOU A TÁTOU“

  • „Jak je to v naší rodině“ – členové naší rodiny, charakteristika jednotlivých postav
  • „Kde pracuje máma s tátou“ – námětové a tvořivé hry s využitím různých profesí
  • pantomimické vyjádření různých profesí a činností
  • „Nakupujeme s rodiči“ - poznávání a pojmenovávání základních věcí a potravin
  • „Co slyšíš?“ – sluchová hra /stříhání, zatloukání kladivem, cinkání klíčů, zvuků dopravních prostředků…)
  • „S čím doma pomáhám“ – úklid, vaření, praní, žehlení
  • Hra „Co dělají“ – utváření jednoduchých vět, procvičení sloves
  • čtení pohádky „O pejskovi a kočičce, jak si myli podlahu“
  • hrátky s předměty různých pracovních činností – práce s didaktickým materiálem (přiřazování, doplňování)
  • „Naše rodina“ – tvořivá hra s modelínou
  • „Co společně rádi děláme“ – rozhovor + grafomotorická cvičení
  • „Veď mě“ – kontaktní hra
  • upevňovat vztahy ke svým rodičům a prarodičům, uvědomovat si úctu k jejich věku a snahu pomáhat jim
  • procvičovat základy slušného chování + námětové hry
  • seznámení s básní, písní a tanečkem k danému tématu
  • „Rodina“ – práce s didaktickým materiálem, přiřazování, procvičení číselné řady 1. -5.
  • „Cestujeme s rodiči“ – překážková dráha
  • „Na rodinu“ – námětová hra
  • rytmizace říkadel spojených s hrou na tělo
  • hry v přírodním terénu zaměřené na orientaci v prostoru, zvukový signál

II. třída

„MÁME SE RÁDI S MÁMOU A TÁTOU“

  • „Jak je to v naší rodině“ – členové naší rodiny, jak pomáháme v rodině, povinnosti dětí i dospělých
  • pantomimická hra „Haló babi“
  • „Kde pracuje máma s tátou“ – využití obrázků různých profesí
  • prohlížení různých knih a encyklopedií
  • vyslechnutí povídky o babičce z knihy „Maminčina pohádka“ (vyprávění o obsahu povídky, ponaučení)
  • „Moje rodina“ – rytmizování slov a sousloví, rozklad na slabiky, hlásky, určování počáteční hlásky
  • „Výlet s rodiči“ – překážková dráha, štafetový běh
  • logopedická chvilka + grafomotorická cviční na téma rodina
  • upevňovat vztahy ke svým rodičům a prarodičům, uvědomovat si úctu k jejich věku a snahu pomáhat jim
  • „Kdo je kdo“ – modelování postaviček
  • „Jak mamince s tatínkem pomáháme?“ – posilování citového vztahu k rodičům
  • poslech příběhu „Jablíčka pro dědečka Karpíška“
  • „Co slyšíš?“ – rozlišování zvuků, které můžeme slyšet doma, v dílně, na zahradě
  • rozvíjet pocit sounáležitosti s rodinou, s lidmi, se společností
  • „Proč je dobré mít sourozence“ – rozhovor, pomoc mladšímu sourozenci, samota…
  • „Veselý pytlík“ – hmatová hra, určování nářadí, nádobí
  • tvořivé hry „Na sklenáře, švadlenu, zedníka“
  • tvoření pojmů – úzký, široký, nahoře, dole, studený, teplý…
  • hry v přírodním terénu zaměřené na orientaci v prostoru, zvukový signál

I. třída

„BAREVNÁ KVETOUCÍ PŘÍRODA“

  • pozorování kvetoucích stromů a keřů v přírodě
  • rozhovor na téma „Barevná příroda“ – práce s obrázky květin stromů a keřů (poznávání, co o nich víme…)
  • „Uvíjíme věneček“ – hra se zpěvem
  • Pohybová hra „Kytičky a včelky“ -procvičování běhu s rychlou reakcí na daný signál
  • upevňování poč. řady a orientace na ploše – vysazujeme kytičky, třídíme podle barvy, tvaru, velikosti
  • využití společných her „Beruška, Včelko, kam letíš“
  • „Kytičky“ – grafomotorická cvičení (dokresli stonky, travičku, lístky)
  • „Kytička pro maminku“ – tvořivá hra s využitím různých technik
  • seznámení s básní, tanečkem k danému tématu
  • práce s publikací „Filipova dobrodružství“
  • „Příroda“ – rozhovor, jak si vážíme práce každého z nás, pomoci, ohleduplnosti + ekologie
  • pokus o malbu kvetoucího stromu
  • význam včel pro úrodu i květy
  • „Jak se chováme“ – ve třídě, k ostatním dětem, co nás ruší, co nám vadí, řešení sporů
  • objevovat vůni květin při procházkách a pobytu venku
  • „Na barevné kytičky“ – hra  zaměřená na orientaci na ploše
  • míchání barev a odstínů barev
  • zalévání květin a rostlinek
  • prohlížení knih a encyklopedií o olejích
  • relaxační cvičení spojené s prvky jógy a vonnými oleji
  • „Čáp ztratil čepičku“ – pohybová hra

II. třída

„BAREVNÁ KVETOUCÍ PŘÍRODA“

  • objevovat kvetoucí stromy a keře v okolí MŠ, při pobytu venku
  • rozhovor na téma „Živá a neživá příroda“
  • vyhledávání v knihách a encyklopediích o přírodě
  • „Je to všude na světě stejné?“ – podmínky pro pěstování rostlin (Sahara, prales..)
  • rozhovor na téma „Kytky a bylinky“ -  užitek, krása, léčebné účinky, správné zpracování
  • paleta barev – míchání barev a jejich odstínů
  • rozlišovat řádek a sloupec, pravidelně střídat barvy a tvary podle daného pravidla
  • nácvik písní s využitím nahrávek „Hlasy lesa, Myšlenky nápady a dojmy“ + pohybové vyjádření
  • malba kvetoucího stromu, zátiší s vlastním mícháním barev
  • „Pomocnice včelky“ – kde žijí, význam včel, charakteristika, proč je chráníme, užitek…
  • poznávání některých květin – zahradních (růže, tulipán…), lučních (kopretina, sedmikráska…) – co o nich víme, výroba herbáře
  • „Spočítej květiny a zapiš podle vzoru“ – procvičování předmatematických představ, orientace na ploše, převádění počtů do určitých symbolů
  • grafomotorická cvičení - „Dokresli květiny do vázy“
  • „Prořezáváme stromy“ – cvičení rovnováhy a akrobatické dovednost

ČERVEN

Téma: ,,CO UŽ UMÍM?"

Podtémata na jednotlivé týdny:

1. Svátek dětí

2. U vody a na louce

3. Hurá na prázdniny

 

I.+II. třída

„DEN DĚTÍ“

  • „Koho obdaruji“ – navozování citového vztahu ke kamarádům
  • prolézání průlezek, zdolávání překážek na školní zahradě
  • „Opičí dráha“ – překonávání různých překážek, využití nářadí
  • „Cesta za pokladem“ – plnění úkolů zábavnou formou
  • „Co si přejeme“ – vymýšlení společného přání pro všechny děti na světě
  • „Jací jsme?“ – barva pleti, chování, jednání, pomoc, postižené děti, ohleduplnost, podmínky k životu
  • házení na cíl, do koše, skoky v pytlích, prolézání látkovým pytlem, vylézání na žebřiny, hry s kruhy, skákání na trampolíně
  • čtení z knihy „Honzíkova cesta“ – I. třída
  • čtení z knihy „Malý Bobeš“ – II. třída
  • „Co je to solidarita?“ – vzájemná pomoc lidí na celém světě, pomoc nemocným dětem
  • „Jedeme na výlet vláčkem“ – výroba vlaku z různých materiálů
  • výroba dárku pro kamaráda
  • „Moje oblíbené písně“- poslech písní, emocionální tanec
  • pohybové hry s hudbou, cvičení jógy + relaxace s pavím pírkem
  • recitace oblíbených básní, písní a říkadel
  • soutěže, štafetové běhy
  • „Důvěřuj mi“ – kontaktní hra ve dvojicích
  • motivované cvičení vedené dětmi
  • „Mám tě rád, jsem tvůj kamarád“ – vyhledávání shodné poloviny srdce
  • „Kamarád“ – dokreslení obličeje kamarádům
  • „Jakou mám náladu?“ – využití zrcadla, obličejů+ pantomimické vyjádření
  • výlet do Litovle, putování do okolních vesnic
  • hádanky pro radost a dobrou náladu
  • čtení pohádek podle přání dětí
  • společné hry u stolečků i v prostoru herny podle přání dětí

I. třída

„U VODY A NA LOUCE“

  • „Od vajíčka k motýlkovi“ – využití obrázků a plastových modelů k objasnění vývoje motýla
  • hledání rozdílů mezi housenkami – velikost /menší, větší, největší), barva
  • vyhledávání hmyzu v knihách a encyklopediích
  • hra „Na hadače“
  • nápodoba pohybu hmyzu s využitím skladby „Čmelák“
  • „Beruška“ - upevňování předmatematických schopností
  • „Let motýla“ – slalom mezi kužely, překonávání různých překážek
  • „Hmyz v trávě“ – výtvarné znázornění, obtisky trávy…
  • „Medový den ve školce“ – rozhovor kdo jsou to chůvy, stavitelky, uklízečky, úl, plásty, využití medu, význam včel pro člověka a přírodu
  • „Včelko, kam letíš?“- sluchová hra s využitím padáku
  • poznávání hmyzu na obrázcích i v přírodě – pozorování pomocí lupy, mikroskopu
  • „Jak je to s těmi mravenci?“ – pozorování v přírodě, vycházka na kraj lesa
  • „Na mravence“ – stavění mraveniště, mluvení mravenčí řečí, stavění mravenčích cestiček ze dřevěných špachtlí
  • čtení příběhu „Kvak a Žbluňk“ – charakteristické rysy, způsob života, nejznámější druhy
  • skládání žabáků a berušek z papíru
  • seznámení s písní „Mravenčí ukolébavka“
  • „Včelka letí“ – grafomotorická cvičení
  • pohybová hra „Co létá, skáče a běhá“
  • nápodoba zvuků hmyzu

II. třída

„U VODY A NA LOUCE“

  • „Hmyz“ – třídění podle výskytu, užitečnost, charakteristické znaky, barva, velikost, potrava…..
  • „Význam vody pro život“ – vytvářet u dětí povědomí z přírodního i společenského prostředí
  • koloběh vody v přírodě, atmosférické jevy, co je ovlivňuje…
  • vnímání a pochopení rozdílů /oceán, moře, rybník, přehrada, řeka, potok, živočichové, ryby…)
  • vycházka k potůčku Cholinka
  • „Jak můžeme přírodě pomáhat“ – třídění odpadu, pomoc při znečištění, ochránci přírody
  • „Entomologie v obrázcích“ – poznávání hmyzu na obrázcích, v přírodě, pozorování pomocí lupy, mikroskopu
  • práce s veršem, nácvik básně, vymýšlení slov, která se rýmují
  • „Medový den ve školce“ – jak to v úle funguje, význam včel pro člověka a přírodu
  • práce s příběhem „O hladové housence“ – ukázka stádií vývoje motýla + využití plastových modelů
  • výtvarné ztvárnění motýlů (zapouštění barev na papíru, textilu
  • poslech příběhů z knihy „Ferda mravenec“
  • hudebně pohybové hry „Motýli letí“ – nápodoba pohybu hmyzu
  • skládání hmyzu z papíru
  • „Mravenčí cestičky“ – grafomotorická cvičení
  • „Mravenčí procházka“ – vycházka k lesu, seznámení s životem v mraveništi
  • vytvářet pozitivní vztah k přírodě, vědět, jak o ni pečovat, chránit ji
  • nácvik básní, písní a říkadel o hmyzu
  • „Let včelky“ – překážková dráha

I. třída

HURÁ NA PRÁZDNINY

  • „Bez knihy na prázdniny nepojedu“ – prohlížení dětských knih, ilustrací, ukázka své oblíbené knihy
  • vytváření povědomí a sounáležitosti s ostatním světem – prohlížení obrázků z různých koutů světa (práce s mapou, atlasem, glóbusem)
  • poslech písně „Kolik je na světě moří“ + pohybové vyjádření
  • rozvíjet povědomí o  životě zvířat a lidí na planetě Zemi, objevování tajemství točící se zeměkoule
  • výtvarné zpracování představy „Kam bych nejraději jel na prázdniny
  • „Slunce“ – motivované cvičení zaměřené na protažení jednotlivých svalových skupin
  • pohybové vyjádření moře – šumění, mořské vlny…
  • upevňování pojmů (nízký, vyšší nejvyšší – nížiny, kopce, hory)
  • „Proměnlivé počasí“ – prožitková výchova
  • „Co vše je možné dělat v létě“ – aktivity, ochrana před sluncem, riziko koupání, cestování, vlastní přání, představy
  • seznámení s básní o létu
  • využití slunce – pokusy
  • legrační hrátky se stínem
  • vystřihování obrázků s letní tématikou
  • poslech příběhu „Letní odpoledne“ – rozhovor, řešení modelových situací
  • hrátky s vodou na zahradě MŠ
  • „Hrajeme si s mušličkami“ – třídění mušliček podle velikosti, barvy, všímat si jedinečnosti každé z nich
  • nápodoba vodních sportů pohybem, hry s míčem a švihadlem

II. třída

„HURÁ NA PRÁZDNINY“

  • „Těšíme se na prázdniny“ – sdělování představ, přání, plánů…
  • „Navazování solidárního myšlení s lidstvem na celé planetě“ (rozhovor v komunitním kruhu)
  • rozvíjení povědomí o životě zvířat a lidí na planetě Zemi, objevování světa mimo naši Zemi, tajemství točící se zeměkoule
  • procvičování protikladů (nahoře-dole, horko-chladno…)
  • vytváření povědomí a sounáležitosti s ostatním světem, prohlížení obrázků z různých koutů světa, práce s mapou, atlasem, glóbusem, porovnávání přírodních i kulturních odlišností
  • „Kam bych nejraději na prázdniny“ – výtvarné zpracování představy
  • „Jak pojedu na výlet“ – druhy dopravních prostředků, bezpečnost, ochranné pomůcky…
  • upevňování schopností pracovat s informacemi získanými z encyklopedií, atlasů…
  • „Bezpečně u vody“ – rozhovor, řešení modelových situací, jak se chránit, pomůcky…
  • logopedie a grafomotorika hrou – práce s PL
  • upevňování pojmů (nízký, vyšší, nejvyšší – nížiny, kopce, hory)
  • poslech písně „Kolik je na světě moří“
  • společné hry na zahradě MŠ
  • „Plavecký výcvik“ – proč se učíme plavat, proč patří plavání k základní vybavenosti člověka
  • využití slunce – pokusy
  • tvořivé hry s pískem a vodou na zahradě MŠ
  • skládání lodiček z barevných papírů
  • rytmizace známých písní
  • seznámení s básní a písní s letní tématikou